مخالف سلطنت رضاخان، وزیر دربار محمدرضا شد

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۰:۳۴:۲۸
کد خبر: ۱۳۶۲۲۰
مخالف سلطنت رضاخان، وزیر دربار محمدرضا شد

چهارم دی 1321، حسین علاء مدیر عامل وقت بانک ملی ایران، در کابینه قوام، وزیر دربار شد. حسین علاء معروف به معین‌الوزاره در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۲ وزیرمختار ایران در آمریکا بود و در همین سال عکس‌هایی از او گرفته شد که در موزه کنگره آمریکا نگهداری می‌شود.

میرزا حسین علاء فرزند علاءالسلطنه وزیرمختار ایران در لندن در ۱۷ سالگی به عنوان آتاشه سفارت ایران استخدام و پس از مدتی نائب سوم و نائب دوم سفارت شد. پس از مشروطیت وزیر خارجه، فرزند خود میرزا حسین‌خان را به سمت رئیس کابینه وزارت خارجه منصوب کرد. وی به مدت ۱۰ سال در این سمت باقی بود تا ۲۷ دی ماه ۱۲۹۶ که مستوفی‌الممالک به صدارت رسید و میرزا حسین‌خان معین‌الوزاره را به وزارت فوائد عامه منصوب کرد. او در کابینه صمصام‌السلطنه نیز دارای همین عنوان بود. در پاییز ۱۲۹۷ میرزا حسین‌خان به همراه هیات اعزامی ایران متشکل از وزیر خارجه، رئیس دیوان عالی تمیز برای کنگره صلح ورسای به اروپا رفت. پس از بازگشت، وزیرمختار ایران در اسپانیا و سپس وزیرمختار ایران در آمریکا شد. او پس از بازگشت از آمریکا در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای ملی شرکت کرد و به عنوان نماینده تهران وارد مجلس شد. در این دوره وی به همراه سید حسن مدرس، تقی‌زاده و دکتر مصدق ماده واحده مربوط به خلع احمدشاه از سلطنت و واگذاری حکومت موقت به رضا پهلوی را قبول نکرد و به آن رأی منفی داد.

او در سال 1321 وزیر دربار شد و پس از  کشته شدن رزم‌آرا در اسفند ۱۳۲۹ نخست‌وزیر شد و اردیبهشت ۱۳۳۰ استعفا داد؛ در دوران نخست‌وزیری دکتر مصدق وزیر دربار بود تا اینکه پس از برکناری زاهدی در فروردین ۱۳۳۴ دوباره نخست‌وزیر شد. علاء در ۲۵ آبان ۱۳۳۴ از ترور فدائیان اسلام جان به ‌در برد که این جریان به دستگیری و اعدام اعضای فدائیان اسلام از جمله نواب صفوی انجامید.

علاء در فروردین ۱۳۳۵ از نخست‌وزیری استعفا کرد که مورد موافقت قرار نگرفت، ولی دوباره در فروردین ۱۳۳۶ استعفا کرد و مجدداً به وزارت دربار تعیین شد و تا سال ۱۳۴۲ وزیر دربار بود که در آن سال از وزارت کنار رفت و به عنوان سناتور انتصابی از شیراز به سنا راه یافت.  حسین علاء در سال ۱۳۴۳ در تهران درگذشت. همسر وی فاطمه قراگزلو دختر ناصرالملک، نائب‌السلطنه احمدشاه بود.

 

ارسال نظر