لیست مزایده خانه‌های تاریخی به «خانه معمار» رسید

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۳۸۵
لیست مزایده خانه‌های تاریخی به «خانه معمار» رسید

قرعه مزایده‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) به خانه معمارِ محله چهارصد دستگاه تهران رسید. روز گذشته آگهی مزایده این خانه که از املاک کمیته امداد امام خمینی(ره) است در صفحه ۱۷ روزنامه «همشهری» در ردیف ۲۶ و لیست ساختمانی با نام «مسکونی، تجاری و قدیمی‌ساز» منتشر شد. خانه‌ای که معماری آن را « علی اکبر صادق» طراح محله چهارصد دستگاه در پیروزی و همکار در پروژه‌هایی مانند ساخت آرامگاه سعدی، شعبه مرکزی ساختمان بانک مسکن در خیابان فردوسی و ساختمان الحاقی شرکت ارتباطات زیر ساخت در ابتدای خیابان ناصرخسرو بر عهده داشته است. حتی گفته می‌شود بیشتر کارهای او با همکاری مهندس فروغی و با کاربری ساختمان‌های دولتی بوده است.

سجاد عسگری، دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران درباره این خانه گفت: «خانه خیابان «صادق» تنها کار باقی مانده ویلایی صادق به متراژ دوهزار و ۲۲۴ متر است که به قیمت ۱۶ میلیارد و ۱۵ میلیون تومان به مزایده گذاشته شده، این خانه در خیابان فردوسی، خیابان صادق، پلاک‌های ۸ و ۱۰ قرار دارد.

وی به نمونه‌های به مزایده گذاشته شده توسط این کمیته اشاره می‌کند و می‌گوید: در دوره‌های گذشته کمیته امداد، ویلای «پناهی» اثر «رولاند مارسل دوبرول» را در خیابان انقلاب به مزایده گذاشته بود و خانه «ملکه توران» در خیابان «پسیان» نیز توسط این کمیته تخریب شد.

علاوه بر ثبت ملی محله چهارصد دستگاه که ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ به شماره ۱۴۸۳۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، بعد از مدتی تعدادی از نمونه‌های تاریخی این محله ثبت شده، تخریب شده‌اند، کارشناسان میراث فرهنگی تهران از ثبت جداگانه این خانه نیز خبر می‌دهند.

نکته جالب توجه در توضیحات این اثر تاریخی برای مزایده، به نظر می‌رسد برای نخستین‌بار است که «به مراجعه به میراث فرهنگی برای هر نوع اقدامی برای این خانه» اشاره شده است.

در بخش توضیحات لیست مزایده درباره این خانه تاریخی آمده است؛ «ششدانگ عرصه و اعیان دو باب خانه مسکونی قدیم ساخت، متصل بهم مشتمل بر پنج جلد سند مالکیت که طبق نظریه اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران، دارای ارزش معماری، تاریخ و فرهنگی است، هر گونه اقدام منوط به هماهنگی با میراث‌فرهنگی است. ملک مذکور براساس طرح تفضیلی جدید شهر تهران در پهنه ۱۲۲ s (گستره‌ها و مراکز تجاری، اداری و خدماتی) کلیه امور مربوط به میراث‌فرهنگی و شهرداری بر عهده خریدار بوده و با وضع موجود و با جمیع جهات، ارزیابی و جهت فروش مدنظر است.»

کمیته امداد امام خمینی(ره) در حالی این خانه تاریخی را به مزایده گذاشته است که پیش از این در سال‌های گذشته ویلای پناهی اثر “رولاند مارسل دوبرول “ را در خیابان انقلاب به مزایده گذاشته بود و خانه ملکه توران را در خیابان پسیان تخریب کرد.

 

ارسال نظر