مجسمه‌ها خود را برای ورود به شهر آماده می‌کنند

۱۳۹۷/۰۹/۲۰ - ۰۰:۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۳۵۳۱۸
مجسمه‌ها خود را برای ورود به شهر آماده می‌کنند

ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران، با ارایه ۵۹ ماکت تاکنون میزبان ۴۰۰ بازدیدکننده بوده است که از این میان بیش از ۳۲۰ نفر فرم نظرسنجی پر کرده‌اند. ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران از مهم‌ترین رویدادهای هنری در حال برگزاری این روزهاست و اگر به موسسه فرهنگی هنری صبا سری بزنید با تعداد قابل توجهی از ماکت روبرو می‌شوید که برای ارزیابی و نمایش ایده‌های مجسمه‌سازان در گالری‌های خیال و آیینه قرار گرفته‌اند.

آثار به نمایش در آمده تاکنون در سه مرحله داوری شده‌اند که بخش آغازین براساس رزومه هنرمندان بوده است که از میان ۹۰۲ نفر ۲۸۲ نفر انتخاب شدند و در مرحله دوم با ارایه طرح‌ها، ۶۱ مجسمه انتخاب شد که با انصراف ۲ هنرمند از حضور در این دوسالانه، ۵۹ اثر براساس موقعیت شهری تهران که برای مجسمه‌ها انتخاب شده است به نمایش گذاشته شده‌اند. بخش آغازین دوسالانه به بزرگداشت سه هنرمند مجسمه‌سازی که به تازگی دارفانی را وداع گفته‌اند؛ رضا امیر یاراحمدی، کارل اشلامینگر هنرمند مجسمه‌ساز آلمانی که در میدان امام حسین(ع) کار کرده‌ است و محسن وزیری مقدم، اختصاص دارد.

یکی از ویژگی‌های این بخش نمایش تعدادی از آثار رضا امیر یاراحمدی است که به فعالیت‌های وی اشاره دارد. البته این بزرگداشت صرفا به همین بخش خلاصه نمی‌شود چراکه با گذر از پله‌ها در سالنی دیگر فیلمی روزانه به نمایش در می‌آید که به کارنامه هنری سه هنرمند مورد نظر می‌پردازد.

در سالن‌های دیگر مجموعه ۵۹ ماکت به نمایش گذاشته شده است که بسته به میزان کمک‌هزینه‌ای که به هر مجسمه اختصاص یافته، جنس متفاوتی دارند و با متریال ‌مختلفی چون بتن، ترکیب مواد، آهن و مس خلق شده‌اند، اگرچه بیشترین مجسمه‌ها از ترکیب مواد ساخته شده‌اند. طبق سخنان هنرمندان شرکت‌کننده و اعضای دبیرخانه، برگزارکنندگان ششمین دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران برای ساخت این ماکت‌ها کمک‌ هزینه ۷۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومانی پرداخت کرده‌اند.

بر اساس سخنان مسوول سالن این نمایشگاه، اگرچه بیشترین بازدیدکنندگان این آثار را دانشجویان رشته‌های هنری تشکیل داده‌اند، اما به طور کل تاکنون حدود ۴۰۰ نفر از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند که این تعداد شامل مدیران شهری تهران، استادان مجسمه‌ساز و معمار و اعضای شورای شهر هم می‌شود. برای انتخاب آثار این دوره دوسالانه مجسمه‌های شهری تهران بخشی به عنوان اثر برتر از نگاه مردمی در نظر گرفته شده که به گفته مسوول سالن، تاکنون بیش از ۳۲۰ نفر فرم نظرسنجی را پرکرده‌اند چراکه قرار است با پایان دوسالانه در ۵ دی ماه، ۱۵ مجسمه شهری تهران انتخاب شوند و در سطح شهر نصب شوند.

 

ارسال نظر