وقتی سازنده زندان قصر در زندان خودش زندانی شد

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۰:۲۷:۴۹
کد خبر: ۱۳۴۸۶۶
وقتی سازنده زندان قصر در زندان خودش زندانی شد

سیزدهم آذر 1308 سرتیپ «محمد درگاهی» رییس نظمیه به دلیل برخی اختلافات از کار برکنار و زندانی شد. گفته شده که او به دلیل افشای تصمیم شاه برای حذف «تیمورتاش» وزیر دربار، برکنار و زندانی شده است.

این اتفاق دو روز پس از افتتاح زندان قصر در تهران رخ داد و درگاهی نخستین زندانی، زندانی بود که خودش آن را ساخته بود.

 او به همراه چند نفر از همکارانش چند ماهی در زندان بود. سپس آزاد شد و مدتی در خانه‌اش و بعد در دژبانی شهربانی تحت نظر بود اما بعد از مدتی از سوی شاه بخشیده شد و به ریاست اداره نظام وظیفه رسید.

 چند سالی در آنجا بود سپس رییس اداره کل آمار و ثبت احوال شد سپس از ارتش اخراج شد و در سال ۱۳۳۱ درگذشت. درگاهی نظامی جاه‌طلب و تندخو، زندگی پیچیده‌یی داشت. چه زمانی که در مدرسه به دلیل چاقوکشی به او ممدچاقو می‌گفتند، چه زمانی که مقابل تیمورتاش ایستاد و مدتی به زندان افتاد.

او نقش مهمی در سلطنت رضاخان داشت. هم مخالفان او را کنار زد و هم در راضی کردن نمایندگان در انتخاب او نقش ایفا کرد. پس از انقراض قاجاریه نیز درگاهی به بهانه تنفر ملت از نام قاجار دستور داد نام قجر از سردر عمارات دولتی یا موسسات حذف شود.

درگاهی در زمان ریاستش بر نظمیه اقدامات مثبتی هم کرد. تمرکز امور شهربانی‌های کشور در تهران، متحدالشکل شدن لباس کارکنان و افسران شهربانی، انتشار ماهنامه پلیس، اعزام محصل به اروپا برای ارتقای سطح علمی شهربانی و... ازجمله اقدامات او بوده است. او در انتخابات دوره هفتم مجلس شورای ملی نیز نامزد شد اما رای نیاورد.

 

ارسال نظر