«کژال» گرفتار سلیقه مدیران

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۹۸
«کژال» گرفتار سلیقه مدیران

کارگردان فیلم «کژال» با اشاره به اینکه این فیلم اولین جایزه جهانی خود را دریافت کرده است، ابراز امیدواری کرد شرایط اکران آن در ایران فراهم شود. نیما یار پس از دریافت جایزه «نتپک» در بیست و دومین جشنواره فیلم «شب‌های سیاه تالین» که یکی از ۱۵ جشنواره رده الف جهانی است، بیان کرد: «کژال» در اولین حضور خود در یک رقابت جهانی، در جشنواره شب‌های سیاه تالین شرکت کرد و جایزه نتپک را که به شبکه ارتقای سینمای آسیا اختصاص دارد دریافت کرد و برای این حضور جهانی برنامه‌ریزی‌های دیگری شده است.

او که پنج سال قبل این فیلم را ساخته در پاسخ به اینکه چرا زودتر آن را در جشنواره‌های خارجی شرکت نداده است؟ گفت: هدف اول من این بود که «کژال» در ایران نمایش داده شود چون این فیلم را برای مردم ایران ساخته بودم، اما وقتی از اکرانش ناامید شدم پخش بین‌المللی را شروع کردیم که در اولین حضور هم موفقیت آمیز ظاهر شد.

او با اشاره به اینکه با توجه به بروز مشکلاتی در صدور ویزا امکان حضور در جشنواره را نداشت، ادامه داد: به نمایندگی از من شخص دیگری در جشنواره حضور یافته بود اما برای دریافت جایزه تصمیم بر این شد که بازیگر فیلم آن را دریافت کند. یار درباره پیگیری دوباره برای اکران عمومی فیلمش گفت: در زمان مدیریت آقای حبیب ایل بیگی در معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی پیگیر اکران فیلم بودم اما لیست بلند بالایی از اصلاحات به من دادند که حذف آنها باعث آسیب و بروز مشکل زیاد در فیلم می‌شد و من با آنها مخالفت کردم، به همین دلیل فیلم امکان نمایش پیدا نکرده در حالی‌که به اعتقادم من «کژال» هیچ مشکلی برای اکران ندارد و صرفاً دچار حساسیت‌ها و سلیقه برخی مدیران شده است. فیلم سینمایی «کژال» به کارگردانی نیما یار به عنوان نماینده ایران در بخش رقابتی فیلم‌های اول و دوم جشنواره‌ «شب‌های سیاه تالین» حضور داشت. این فیلم که قصه‌ای واقعی از دختری دانشجو است که در مرز کردستانِ ایران و عراق ناچار به کولبری می‌شود، در شرایطی سخت میان کولبرها و مناطق ناامن مرزی کردستان ایران و عراق تهیه شده است.

 

ارسال نظر