جهان، پشت ترافیک داده‌ها

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۲۰
جهان، پشت ترافیک داده‌ها

گروه گوناگون|

 این روزها تعداد کاربران موبایل در سراسر جهان، رشد چشمگیری دارد. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده در چند سال آینده سرعت رشد کاربران موبایل در مقابل رشد جمعیت جهان دو برابر خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که 98 درصد ترافیک داده‌های موبایل در سال 2020 مربوط به تجهیزات هوشمند تلفن‌های همراه خواهد بود.

در آمارهای به دست آمده، متوسط ترافیک داده‌های تلفن همراه در سال 2016، در حدود 7 اگزابایت در ماه برآورد شده بود. همانطور که گفته شد، تلفن‌های همراه هوشمند، مهم‌ترین عامل مصرف ترافیک داده‌های موبایل به‌شمار می‌آیند. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، این میزان ترافیک داده‌های موبایل تا پایان سال 2017 به 11 اگزابایت در ماه افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که بسیاری از گزارش‌ها از افزایش چشمگیر کاربران تلفن همراه هوشمند در خاورمیانه و آفریقا خبر می‌دهند. در سال 1999 در سراسر قاره افریقا در حدود 80 میلیون شهروند از موبایل‌های هوشمند استفاده می‌کردند. در سال 2008 این افراد به حدود 500 میلیون افزایش یافتند. در سال 2015 افرادی که به تلفن‌های همراه هوشمند دسترسی داشتند، تقریبا به 709 میلیون نفر رسیدند. همچنین پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال 2020 به 900 میلیون نفر برسد. این افزایش دسترسی به تلفن‌های همراه هوشمند، منجر به افزایش ترافیک داده‌های موبایل می‌شود.

این آمار در سال 2018، به 17 اگزابایت در ماه افزایش یافت که پیش‌بینی این رقم در سال 2019 به 24 اگزابایت خواهد رسید. به علاوه گفته شده سهم داده‌های ویدئویی از ترافیک داده‌های موبایل، تقریبا به 80 درصد در سال 2019 افزایش خواهد داشت.

همچنین این پیش‌بینی‌ها از سرعت رشد چشمگیر تلفن‌های همراه و فبلت‌ها تا سال 2020 خبر داده‌اند؛ این رشد به قدری سریع پیش‌بینی شده است که تعداد افراد دارای تلفن همراه هوشمند در این سال به بیش از 5.4 میلیارد نفر خواهد رسید که به موازات آن، مصرف داده‌ها نیز افزایش خواهد یافت. این در حالی است که تعداد افراد دارای دسترسی به شبکه برق 5.3 میلیارد نفر، افراد دارای دسترسی به آب لوله‌کشی 3.5 میلیارد نفر و همچنین افراد دارای خودرو در حدود 2.8 میلیارد نفر تخمین زده شده است. آن طور که اشاره شد، محتوای ویدئویی در دنیا از پرطرفدارترین محتویات وب است که حجم بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و نزدیک به 80 درصد از ترافیک موبایل در جهان برای تماشای فایل‌های تصویری و ویدئویی استفاده می‌شود. در ادامه این بررسی‌ها گفته شده که تا سال 2020 تماشای فایل‌های ویدئویی در مقایسه با سایر برنامه‌های کاربردی موبایل، بالاترین میزان رشد را خواهند داشت؛ بر این اساس به دلیل تقاضای مصرف‌کنندگان شخصی و تجاری، تجهیزات 4G مصرف بیشتری خواهد داشت. آنطور که در این گزارش آمده، در سال 2020 ترافیک داده‌های موبایل‌های هوشمند نزدیک به 35 اگزابایت در ماه می‌شود که در سال 2021 به 49 اگزابایت در ماه می‌شود.

گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های کاربردی بسیاری وارد بازار جهانی شده‌اند و این ابزارهای کاربردی باعث شده تا جایگاه مناسبی در بین تمام اقشار جامعه پیدا کنند. در حدی که امروزه، تلفن‌های همراه هوشمند، به وسیله‌ای ضروری در بین افراد تبدیل شده که در صورت دسترسی نداشتن به تلفن‌های همراه هوشمند، شهروندان قادر به انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه نخواهند بود. در واقع این روزها بیشتر اوقات شهروندان صرف کارکردن با موبایل، تبلت و سایر اپلیکیشن‌های هوشمند می‌شود. استفاده از تلفن‌های هوشمند منجر به حفظ زمان و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های روزمره می‌شود و از طرفی با رشد تلفن‌های همراه هوشمند، تقاضا برای ارایه اپلیکیشن‌های تلفن همراه بیشتر می‌شود که این امر می‌تواند سبب اشتغال‌زایی و تولید کار شود. با این‌حال هنوز هم بسیاری از کارشناسان در خصوص مضر بودن دستگاه‌های الکتریکی نگران هستند. سوال بزرگی که هنوز جوابی قطعی برای آن پیدا نشده، این است که آیا واقعا دستگاه‌های موبایل و سایر ابزارهای الکتریکی، می‌توانند با تشعشعات و پرتوهای رادیویی خود به سلامت ما آسیب برسانند؟

 

ارسال نظر