چین، بزرگ‌ترین میراث‌دار گراهام‌بل

۱۳۹۷/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۳:۳۰
کد خبر: ۱۳۴۵۴۰
چین، بزرگ‌ترین میراث‌دار گراهام‌بل

گروه گوناگون|

 در سال‌های اخیر با ظهور تلفن‌های همراه، خطوط تلفن ثابت در بسیاری از کشورها با کاهش روبرو بوده است و در مقابل ارتباطات بی‌سیم توانسته است از آن پیشی بگیرد. با این‌حال تماس با تلفن ثابت در بسیاری از کشورها ارزان‌ و حتی رایگان است، بنابر این مردم تمایل بسیاری به استفاده از تلفن ثابت دارند.

در سال 1876 میلادی، خطوط تلفن تنها با یک سیم به هم متصل می‌شدند که بعدها استفاده از خطوط دوسیمه آغاز و تلفن‌ها به تلفن‌خانه (مخابرات) متصل شد. خطوط اولیه عموما مسی و گاهی آلومینیومی بود که بعدها به صورت زوج به هم تابیده درآمدند.

در تازه‌ترین گزارش منتشر شده، کشورهایی که بالاترین تعداد خطوط تلفن مسی (آنالوگ) را دارند، معرفی شده‌اند. طبق گزارش به دست آمده، کشورهای آسیایی بالاترین رتبه را در توسعه صنعت مخابرات به ثبت رسانده‌اند. آنطور که این آمار نشان می‌دهد، بیشترین تعداد خطوط تلفن متعلق به چین است. هرچند که تلفن‌های همراه و خطوط دیجیتال به تدریج جایگزین خطوط آنالوگ در این کشور شده‌اند، اما هنوز خط تلفن ثابت، عنصری مهم در صنعت مخابرات این کشور به‌شمار می‌آید. در چین حدود 249.4 میلیون خط تلفن وجود دارد که این خطوط عامل ارتباط تلفن‌ مشتری‌ها با تجهیزات مخابرات به‌شمار می‌آید. بالا بودن خطوط تلفن در این کشور نتیجه تلاش‌های چین برای تقویت خدمات مخابراتی است، همچنین بالابودن جمعیت این کشور، منجر به افزایش کاربران تلفن همراه شده است.

پس از چین، بیشترین خطوط تلفن متعلق به کشورهای اتحادیه اروپاست. اروپا از توسعه‌یافته‌ترین قاره‌ها در بخش ارتباط از راه دور شناخته می‌شود. طبق این گزارش مجموع خطوط تلفن در اتحادیه اروپا، 213.8 میلیون خط اعلام شده است.

ایالات متحده امریکا با 129.4 میلیون خط تلفن، رتبه سوم را در تجهیزات مخابراتی به خود اختصاص داده است. استفاده از خط تلفن در امریکا پس از جنگ جهانی دوم، با حرکت به سمت صنعتی شدن، با سرعت چشمگیری آغاز شد. پیش از به کارگیری خطوط تلفن ثابت، شرکت‌های تلگراف و تلفن امریکا، حاکم بود؛ این شرکت در سال ۱۸۸۵ توسط الکساندر گراهام بل در شهر نیویورک راه‌اندازی شد.

ژاپن، در میان کشورهای آسیایی، رتبه دوم را در تعداد خطوط تلفن به خود اختصاص داده است. مجموع خطوط تلفن به کار رفته در این کشور در حدود 63.6 میلیون برآورد شده است. صنعت مخابرات در ژاپن، موازی با توسعه اقتصاد کشور، پیشرفت داشته است.

بخش ارتباطات راه دور در آلمان در سال 1998 بطور کامل راه‌اندازی شد و گسترش یافت. در این کشور حدود 47 میلیون خط تلفن وجود دارد. این میزان تجهیزات مخابراتی آلمان را به چهارمین کشور توسعه یافته در خطوط تلفن ثابت تبدیل کرده است.

روسیه نیز از دیگر کشورهایی است که در سال‌های اخیر، پیشرفت چشمگیری در صنعت مخابرات داشته است. با اینکه هنوز گزارش‌هایی از ناکافی بودن خدمات تلفن در مناطق روستایی روسیه منتشر می‌شود اما اتصال آنالوگ و دیجیتال در این کشور تقریبا در تمام مناطق وجود دارد. توسعه صنعت مخابرات در روسیه از سال 1980 آغاز شد و تاکنون در مجموع 39.4 میلیون خطوط تلفن در این کشور راه‌اندازی شده است.

پس از آن، طبق آمار فرانسه با 38.8 میلیون خطوط تلفن بیشترین آمار را در میان کشورها برای خود ثبت کرده و در بریتانیا نیز در حدود 34 میلیون خطوط تلفن راه‌اندازی شده است.

بخش مخابرات ایران نیز، عمدتا متعلق به دولت بوده و پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است. در این کشور نیز اتصال دیجیتال و آنالوگ به یک اندازه پیشرفت داشته و در میان کشورهای خاورمیانه، بالاترین رتبه را در تعداد خطوط تلفن به ثبت رسانده است. همچنین ایران با 30.6 میلیون خط تلفن، رتبه سوم را در میان کشورهای آسیایی به دست آورده است.

انتقال تکنولوژی و دستیابی به اطلاعات جدید دنیا، از موارد ضروری مورد نیاز در دوران‌های مختلف بوده است. از مهم‌ترین راه‌های توسعه ارتباط بین کشورها، توسعه صنعت مخابرات است که منجر به حفظ زمان و سرمایه در ارتباطات می‌شود. از این رو، همانطور که در گزارش نیز دیده شد، کشورها همگام با توسعه اقتصادی و در راستای صنعتی شدن، پیشرفت‌های چشمگیری در راستای صنعت مخابرات داشته‌اند.

 

ارسال نظر