ادای احترام به آخرین امپراتور سینمای ایتالیا

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۴۸
ادای احترام به آخرین امپراتور سینمای ایتالیا

«مارتین اسکورسیزی»، «روبرتو بنینی»، «گیرمو دل‌تورو»، «آنتونیو باندراس»، روسای جشنواره فیلم کن، ونیز، برلین، لوکارنو و... از جمله چهره‌هایی بودند که به درگذشت «برناردو برتولوچی» کارگردان ایتالیایی واکنش نشان دادند.

«مارتین اسکورسیزی» کارگردان ۷۶ ساله هالیوودی که خود نیز متولد ایتالیاست در مطلبی به بهانه درگذشت «برتولوچی» نوشت: در سال ۱۹۶۴ و در دومین جشنواره فیلم نیویورک به تماشای یک فیلم ایتالیایی نشستم که «پیش از انقلاب» نام داشت و ساخته کارگردان جوانی به نام «برناردو برتولوچی» بود. وقتی از سالن نمایش بیرون آمدم گیج و بُهت‌زده بودم چرا که بسیار تحت تاثیر سطح هنری و استعداد این فیلمساز قرار گرفتم و به نوعی از آزادی این فیلم و همچنین ارجاعات فرهنگی آن به عنوان یک فیلمساز شگفت‌زده شدم و از آن الهام گرفتم.

فیلم «پیش از انقلاب» درهای زیادی را به روی من و بسیاری دیگر از فیلمسازان جوان گشود و «برتولوچی» همچنان به گشودن درهای جدید با فیلم‌هایش ادامه داد؛ با ساخت فیلم‌هایی چون «دنباله‌رو» که تاثیر عمیقی در فیلمسازی هالیوود داشت، «آخرین تانگو در پاریس» به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی و همچنین «آخرین امپراتور» و «آسمان سرپناه» که تعریفی جدید از فیلم‌های تاریخی و حماسی ارایه دادند. زمانی که به «برتولوچی» به عنوان یک انسان و هنرمند فکر می‌کنم، واژه‌ پالایش به ذهنم خطور می‌کند. بله او در پی جلب‌توجه و برانگیزنده بود اما با ظرافت و جذابیت خود را ابراز می‌کرد و درک عمیقش از فرهنگ و تاریخ خودش موجب شده بود که فیلمسازی و حضور او بسیار خاص و جادویی باشد.

 

ارسال نظر