پای گردشگران به مهم‌ترین شهر هخامنشی باز می‌شود

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۹۷
پای گردشگران به مهم‌ترین شهر هخامنشی باز می‌شود

«محوطه تاریخی ریوی یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور از نوروز ۱۳۹۸ پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.»

محمد جواد جعفری، سرپرست فصل ششم کاوش باستان‌شناسی در محوطه ریوی شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی با اشاره به ثبت محوطه ریوی با وسعتی ۱۱۰ هکتاری در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور گفت: در پژوهش‌های باستان‌شناسی که از سال ۱۳۹۱ در محوطه تاریخی  ریوی  آغاز شده، باستان‌شناسان به بقایای یک شهر از دوران هخامنشی تا ساسانی دست یافتند و با توجه به اهمیت این کشف تاکنون شش سال پژوهش‌های باستان‌شناسی در این محوطه ادامه یافته است. به گفته او، کاوش‌های سال ۱۳۹۶ در محوطه تاریخی ریوی منجر به کشف بقایای یک تالار ستوندار در بخش جنوبی محوطه و بقایای یک ساختمان بزرگ خشتی مربوط به دوران هخامنشی تا ساسانی در مرکز محوطه و یک گورستان مربوط به عصر مفرغ (چهار هزار سال قبل) در بخش شمالی شد.

جعفری با اشاره به اینکه براساس اهمیت باستان‌شناسی این آثار، در کاوش‌های امسال نیز مطالعات روی این سه نقطه متمرکز بود که منجر به شناخت بخش زیادی از جزییات معماری بناهای مربوط به دوران هخامنشی و اشکانی و وضعیت گورستان عصر مفرغ محوطه شد، افزود: در مهر ماه امسال همراه با فعالیت‌های باستان‌شناسی، مرمت دیوارهای خشتی تالار ستوندار و دیگر ساختارهای خشتی یافت شده آغاز شد و برای بازدید گردشگران دو گمانه به ابعاد ۱۲× ۱۲ متر و ۵× ۵ متر با اسکلت فلزی مسقف شد.

او با بیان این نکته که محوطه تاریخی ریوی از نوروز ۱۳۹۸ پذیرای گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود، گفت: وسعت این محوطه در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار رسیده و به نظر می‌رسد یکی از شهرهای مهم دوران هخامنشی در شمال شرق کشور بوده است. او با بیان اینکه بر اساس این پژوهش‌ها، از دوران اشکانی و ساسانی نیز شواهد معماری و باستان‌شناسی مختلفی در محوطه ریوی به دست آمده که نشان از توالی استقراری پس از دوران هخامنشی در محوطه ریوی دارد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان، برنامه منظمی را تحت عنوان پروژه باستان‌شناسی ریوی  برای کاوش و پژوهش‌های باستان‌شناسی برنامه‌ریزی کرد. وی با استناد به شواهد باستان شناختی گفت: ریوی  یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوران تاریخی شمال شرق کشور است که پژوهش‌های باستان‌شناسی هدفمند در آن می‌تواند باعث ارتقای شناخت ما از هویت تاریخی منطقه و رشد صنعت گردشگری در استان شود.

این باستان‌شناس اضافه کرد: فعالیت‌های پژوهشی در محوطه تاریخی ریوی به صورت مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان‌شناسی آلمان در ایران و با حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌شود. همچنین تاکنون پنج فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ریوی با مشارکت باستان شناسان آلمانی انجام شده و فصل ششم این کاوش‌ها از مهر امسال آغاز و در اواسط آبان به پایان رسید.

 

ارسال نظر