انحلال پلیس جنوب

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۲۸
کد خبر: ۱۳۴۲۲۳
انحلال پلیس جنوب

یکم آذر 1300، رضاخان، وزیر جنگ، پلیس جنوب را که توسط انگلیسی‌ها در فروردین 1295 هجری خورشیدی در جنوب ایران تأسیس شده بود، منحل کرد.

پلیس جنوب در ابتدا برای تامین منافع انگلستان در جنوب ایران به وجود آمده بود، اما با روی کار آمدن رضاخان به وزارت جنگ و تقویت نیروهای نظامی ایران، دولت انگلیس دیگر نیازی به این تشکیلات پرهزینه نمی‌دید. از این رو در اوایل شهریور ۱۳۰۰ش، بخشی از نیروهای پلیس جنوب مستقر در اصفهان با ۱۵۰۰ نیرو منحل شد و پس از مدتی، نیروی متحدالشکل قزاق‌ها به وجود آمد. انحلال پلیس جنوب فوایدی برای انگلستان داشت. نخست آنکه مانع بهانه‌جویی روس‌ها بود که به تازگی شمال ایران را تخلیه کرده بودند و نسبت به حضور انگلستان در ایران حساسیت نشان می‌دادند.

پلیس جنوب در ابتدا برای تامین منافع انگلستان در جنوب ایران به وجود آمده بود، اما با روی کار آمدن رضاخان به وزارت جنگ و تقویت نیروهای نظامی ایران، دولت انگلیس دیگر نیازی به این تشکیلات پرهزینه نمی‌دید. از این رو در اوایل شهریور ۱۳۰۰ش، بخشی از نیروهای پلیس جنوب مستقر در اصفهان با ۱۵۰۰ نیرو منحل شد و پس از مدتی، نیروی متحدالشکل قزاق‌ها به وجود آمد. انحلال پلیس جنوب فوایدی برای انگلستان داشت. نخست آنکه مانع بهانه‌جویی روس‌ها بود که به تازگی شمال ایران را تخلیه کرده بودند و نسبت به حضور انگلستان در ایران حساسیت نشان می‌دادند. دوم اینکه مخالفت‌های داخلی ‌که از حضور نیروهای بیگانه در کشور ایجاد می‌شد از میان می‌رفت و در هر صورت انگلستان از تحمل مخارج آن رهایی می‌یافت.

یکی از اقدامات نیروهای پلیس جنوب ایجاد ناامنی و نابسامانی در ابعاد گوناگون، برای به رسمیت شناختن آن تشکیلات بود و القاء این فکر که پلیس جنوب تنها راه‌حل مشکلات مردم ایران است. آنان در فارس اقدام به خرید گندم، جو و سایر اجناس به چند برابر قیمت معمول و ذخیره کردن یا سوزاندن آنها برای ایجاد قحطی در شهر کردند. این تشکیلات بدون اجازه رسمی و قطعی و فقط به اتکاء موافقتنامه (شوال 1334) غیر قطعی کابینه سپهدار تنکابنی و موافقت محدود مشروط کابینه بعد از او، کابینه وثوق‌الدوله روی کار آمده بود.

 

ارسال نظر