جمعه 500 دلاری امریکایی‌ها

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۱۹
جمعه 500  دلاری امریکایی‌ها

الهه باقری|

 امروز عید شکرگزاری است و طبق گزارش‌های منتشر شده، مصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان در بسیاری از کشورها معمولا در حال آماده کردن خود برای خرید و فروش محصولات هستند، چرا که پس از عید شکرگزاری، آیین خرید کریسمس آغاز می‌شود. طبق گزارش‌های به دست آمده، روز بعد از عید شکرگزاری که چهارمین پنج‌شنبه نوامبر است، به جمعه سیاه شهرت دارد. «جمعه سیاه» از سال ۱۹۵۲ به عنوان روز شروع خریدهای کریسمس و سال نو میلادی شناخته می‌شود. آن‌طور که در سایر گزارش‌ها به دست آمده، جمعه سیاه از سال ۲۰۰۵ به شکل امروزی عنوان شلوغ‌ترین روز خرید سال را به خود گرفته است.

آنطور که در تازه‌ترین گزارش موسسه پیکودی، پیش‌بینی می‌شود که هر امریکایی بطور متوسط در جمعه سیاه (فردا) حدود 515 دلار هزینه و خرید داشته باشد. اهمیت خرید در روز جمعه سیاه به قدری است که فروشگاه‌ها قبل از ساعت 4 صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه‌ها رفته و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، آمار خرید در این روز نیز هر سال افزایش می‌یابد. طبق آمار منتشر شده، در سال 2014، نیمی از امریکایی‌ها در این روز در آیین خرید کریسمس شرکت کردند که این آمار در سال 2016 به 56 درصد و در سال 2017 خریداران جمعه سیاه به 61 درصد رسیدند. این آمار در حالی منتشر شده که بر اساس گزارش‌ها، گفته شده در سال 2017 بیش از 60 درصد امریکایی‌ها نیز اعلام کرده‌اند که خریدهای سال نو خود را در روز دوشنبه سایبری و آنلاین انجام می‌دهند. با این‌حال، خریدهای فصل تعطیلات سال نو میلادی در روز جمعه سیاه به میزان قابل توجهی بیشتر از روز دوشنبه سایبری باشد. طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، پیش از این به دلیل تخفیف‌های ویژه، بسیاری از مردم کانادا در این روز برای خرید به امریکا سفر می‌کردند. تا اینکه در سال 2008، تعدادی از شرکت‌های کانادایی تصمیم گرفتند که با اجرای سنت مشابه در همان روز، مشتریان خود را در کانادا حفظ کرده و مانع رفتن آنها به امریکا شوند. این موضوع، باعث شد که در سال‌های اخیر، کانادایی‌ها به دومین گروهی تبدیل شوند که بیشترین هزینه را در جمعه سیاه صرف می‌کنند. طبق آمار پیکودی، پیش‌بینی می‌شود فردا هر کانادایی‌ بطور متوسط حدود 488 دلار در خریدهای بلک‌فراید هزینه کند. این مبلغ در میان بریتانیایی‌ها به 399 دلار می‌رسد. هرچند که بلک فرایدی رویدادی بود که از امریکا آغاز شد اما فروشگاه‌های اینترنتی این روز را به کشورهای دیگر نیز رساندند. طبق گزارش‌های منتشر شده چند سالی است که «بلک فرایدی» یا همان جمعه سیاه در بریتانیا هم راه یافته و این کشور سردمدار حراج‌‌های جمعه سیاه در اروپاست. در سال ۲۰۱۵ میزان خرید محصولات از فروشگاه‌های حقیقی و آنلاین از مرز ۲ میلیون پوند گذشت و جمعه سیاه، به عنوان پرمنفعت‌ترین روز خرید در بریتانیا شناخته شد.

پیش‌بینی می‌شود که هر آرژانتینی‌ هم در این روز بطور متوسط حدود 253 دلار هزینه می‌کند که این رقم در مکزیک به 240 دلار می‌رسد.

آلمان، دومین کشور اروپایی‌ است که بیشترین سرانه هزینه را در جمعه سیاه دارد. آنطور که در گزارش پیکودی پیش‌بینی شده، فردا هر آلمانی، بطور متوسط در رویداد جمعه سیاه، حدود 239 دلار هزینه خواهد کرد. در استرالیا نیز پیش‌بینی سرانه هزینه درجمعه سیاه، به 197 دلار برسد.

در سال‌های اخیر، جمعه سیاه در هند هم شهرت پیدا کرده و تعداد فروشگاه‌های آنلاینی که این سنت را گسترش می‌دهند، رو به رشد است. همچنین گفته شده که بازارهای اینترنتی بزرگی در هند این روز حراجی را برگزار می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود که فردا نیز، هر هندی بطور متوسط حدود 70 دلار برای خریدهای جمعه سیاه هزینه کند.

طبق بسیاری از گزارش‌های منتشر شده، رفته‌رفته خرده‌فروش‌های بیشتری به این موج پیوسته و برچسب تخفیف‌های ویژه بر محصولات دیده می‌شود هرچند که گاهی نیز مواردی از آسیب‌های جزیی تا سرقت از مغازه‌ها نیز در روز اتفاق می‌افتد.

 

ارسال نظر