روزگار سخت بریتانیا در بن‌بست برگزیت

۱۳۹۷/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۹:۵۲
کد خبر: ۱۳۳۹۷۰
روزگار سخت بریتانیا در بن‌بست برگزیت

الهه باقری|

 14 نوامبر، دولت بریتانیا با پیش نویس طرح خروج این کشور از اتحادیه اروپا موافقت کرد؛ تصمیمی که واکنش‌های بسیاری به‌دنبال داشت. ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه پس از یک نشست اضطراری 5ساعته، توانست موافقت کابینه برای این پیش نویس را جلب کند. این پیش‌نویس قبلا به تایید مقام‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا رسیده بود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های بریتانیا، جلسه کابینه چند ساعت بیشتر از مدت تعیین‌شده به درازا کشید و سرانجام «ترزا می» اعلام کرد که اعضای هیات دولت از پیش‌نویس او برای توافق برگزیت حمایت می‌کند. ترزا می حمایت کابینه را گامی مهم در مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دانسته است.

در این پیش نویس آمده است تا زمانی که بریتانیا و اتحادیه اروپا در مورد نحوه اجتناب از تعیین مرز مشخص میان ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیاست و ایرلند که عضو اتحادیه اروپاست، به توافق برسند، بریتانیا در گمرک اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند. ترزا می با بیان این که این تصمیم با بیشترین منافع کل کشور هماهنگی دارد، خواهان حمایت از این پیش‌نویس توافقنامه شد. با این‌حال پس از ارائه این پیش‌نویس، موج مخالفت‌ها با تصمیم نخست‌وزیر بریتانیا و دومینوی استعفا در کابینه دولت آغاز شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، دومینیک راب، وزیر برگزیت و وزیر کار و استر مک‌وی، امور بازنشستگی در دولت ترزا می به همراه 3 عضو دیگر کابینه این کشور از سمت خود استعفا کردند. به گفته «ترزا می» این توافقنامه بهترین راهی است که قابل مذاکره است و به نفع کشور است اما بریتانیایی‌ها چنین تصوری از این پیش‌نویس ندارند. آنطور که در تازه‌ترین نظرسنجی موسسه YouGov منتشر شده، بسیاری از مردم بریتانیا در تمامی طیف‌های سیاسی، از توافقنامه پیشنهادی «ترزا می» حمایت نمی‌کنند. آنطور که آمار نشان می‌دهد، به‌طور متوسط در میان تمام شهروندانی که در نظرسنجی YouGov شرکت کردند، حدود 42 درصد از پیش‌نویس برگزیت حمایت نمی‌کنند و نسبت به آن نظری منفی دارند. در این میان، تنها کمتر از 20 درصد پیش‌نویس توافق برگزیت را تایید کرده‌اند.

نکته قابل توجه در میان مخالفان پیش نویس برگزیت، حضور افرادی است که به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای داده بودند. مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشمالی) 23 ژوئن 2016 به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند و تفکیک آرا نشان داد بیشتر مردم بریتانیا و ولز به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. با این‌حال، پس از گذشت زمانی اندک و ناتوانی دولت بریتانیا در تامین خواست‌ و مناقع کشور، بسیاری از شهروندان را از رای خود پشیمان کرد. نتایج یک نظرسنجی پس از رای‌گیری بریتانیا نشان می‌‌دهد بیش از نیمی از مردم بریتانیا ترجیح می‌دهند کشورشان در اتحادیه اروپا باقی بماند. اکنون، در میان افرادی که رای به خروج برتیانیا از اتحادیه اروپا داده بودند، حدود 42 درصد مخالفت گسترده‌ای با پیش‌نویس برگزیت دارند؛ توافقی که در روزهای گذشته توسط دولت بریتانیا ارائه‌ شد. در میان موافقان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، تنها حدود 22 درصد پیش‌نویس پیشنهادی برگزیت را تایید کردند. در این میان، جدی‌ترین مخالفان پیش‌نویس پیشنهادی دولت بریتانیا، آن دسته از شهروندانی هستند که پیش ازاین نیز، با خروج کشورشان از اتحادیه اروپا موافقت نکرده بودند. آنطور که گزارش YouGov نشان می‌دهد، حدود 47 درصد از مخالفان برگزیت، از طرح پیشنهادی ترزا می برای خروج از اروپا پشتیبانی نکرده و بر این باورند که طرح مناسبی برای کشورشان نمی‌تواند باشد.

قرار است پیش‌نویس توافق‌نامه در مرحله بعد برای مذاکره و رای‌گیری در مجلس عوام مطرح شود، این در حالی است که تعدادی از نمایندگان مجلس از حزب حاکم محافظه‌کار صراحتا شرایط پذیرفته شده توسط «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا را غیرقابل قبول دانسته و هشدار داده‌اند که در رای‌گیری در پارلمان نمی‌توانند از این توافق حمایت کنند.

 

ارسال نظر