کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۴:۳۰
کد خبر: ۱۳۳۴۸۵
کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان

مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: کاوش و خواناسازی کاروانسرای زکی خانی زرقان با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و نظارت اداره کل میراث فرهنگی فارس انجام شد.

‌مصیب امیری گفت: کاوش کاروانسرای ثبتی زکی خانی زرقان، با هدف خوانا‌سازی و زیبا‌سازی و با تامین اعتبار 150 میلیون ریالی از سوی شهرداری زرقان، از ابتدای مهر ماه آغاز و 18 آبان ماه جاری به اتمام رسید. این مقام مسوول افزود: این کارونسرا ‌متعلق به دوران صفویه و با شماره 16040 در سال 85 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است‌.

امیری خاطرنشان کرد: با توجه به توافق‌ها، قرار است کاربری این کاروانسرا توسط شورا و شهرداری زرقان به فرهنگی تغییر کرده و در اختیار عموم مردم قرار گیرد. سرپرست کارگاه کاوش کاروانسرای زکی خان نیز گفت: این کاروانسرا در تملک شهرداری زرقان و کاربری آن پایانه حمل و نقل عمومی است.

اکبر عزیزی اضافه کرد: پس از تصمیم و مکاتبه شهرداری مبنی تغییر کاربری و زیباسازی این محل برای استفاده عمومی، مجوز کاوش این بنای تاریخی از سوی پژوهشکده باستان‌شناسی کشور صادر شد. عزیزی ادامه داد: عکس‌های هوایی سال 45 نشان می‌دهد که بخش‌های شمالی و شرقی این کاروانسرا باقی بوده است اما متاسفانه 12 سال پیش، شهردار وقت با توجیه متولی نداشتن مکان، اقدام به تخریب بخش شرقی کرده و آن را آسفالت می‌کند. او اضافه کرد: تیم کاوش در این فصل با ایجاد چند ترانشه، از باقی بودن بخش‌هایی از پی مطلع شدند که با تامین اعتبار فصل بعد، عملیات آوار‌برداری و احیای بیش از 90 درصد این بخش ممکن خواهد بود.

 

ارسال نظر