توقیف روزنامه روح‌القدس

۱۳۹۷/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۴۵
توقیف روزنامه روح‌القدس

چهاردهم آبان 1286، روزنامه روح القدس در عصر مشروطه و به مدیر مسوولی شیخ احمد تربتی معروف به سلطان العلمای خراسانی به دلیل نوشتن مطالب مختلف علیه محمد علیشاه قاجار توقیف شد. این نشریه از روزنامه‌های مهم و انتقادی آن دوره بود.

شیخ احمد تربتی فرزند حاج شیخ محمد حسین تربتی تا سن ۲۹ سالگی تعلیم و تربیت را نزد پدر مجتهد خود در تربت حیدریه گذراند ولی راه پدر را نرفته و عازم تهران شد. در تهران همزمان با پیروزی جنبش مشروطه به انقلاب پیوست و توانست امتیاز راه‌اندازی روزنامه روح‌القدس را بگیرد و مدت یک‌سال در روزنامه خود بیشترین حمله و افشاگری را نسبت به فعالیت مستبدین و شخص محمدعلی شاه و کارشکنی‌های او منتشر می‌کرد.

شیخ احمد پس از ورود به تهران با محافل آزادی‌خواهی آشنا شد و عملا وارد گروه مشروطه‌خواهان شد. چون استعداد نویسندگی داشت در پاره‌ای از روزنامه‌های آن دوران شروع به نوشتن مقاله‌های انتقادی از دولت کرد، سپس باکمک دوستان با نفوذ خود در دربار موفق به گرفتن امتیاز روزنامه روح‌القدس شد و دفتر روزنامه را در خیابان چراغ برق افتتاح کرد.

در مقاله‌های خود در روزنامه مستقیما خود محمدعلی شاه را مورد حمله قرار می‌داد بطوری‌که یک‌بار نوشته بود: خوب است قدری از مستی سلطنت بهوش آمده چشم باز کرده نظری به دولت خود و باقی دولت‌ها بنمایی- آیا تمام سلاطین عالم از وظیفه خود خارج شده مشغول قصابی گشته‌اند...

در همین زمان روزنامه او به مدت دو ماه توقیف و خودش مورد محاکمه قرار گرفت ولی دادگاه نتوانست او را محکوم کند. بعد از به توپ بستن مجلس در دوم تیر ماه ۱۲۸۷ (برابر با ۲۳ جمادی‌الاول ۱۳۲۶ قمری) او تفنگ در دست از بالای دفتر روزنامه به دفاع برخاست وچند نفر از قزاق را کشته و مجروح کرد ولی سرانجام دستگیر و با ضرب و شتم به باغشاه برده شد و همراه دیگر زندانیان در غل و زنجیر محبوس شد. پس از تحمل شکنجه‌های زیاد او را به انبار دولت برده و خفه کردند و جسد نیمه جانش را در چاه انداختند. پس از پیروزی مشروطه خواهان و فرار محمدعلی میرزا، جسد او را در حالی که طنابی دور گردنش بود از چاه بیرون آورده و دفن کردند.

 

 

ارسال نظر