زباله‌های 600 ساله شناور

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۲۳:۱۲
کد خبر: ۱۳۲۵۶۶
زباله‌های 600 ساله شناور

گروه گوناگون|

 در هفته گذشته، دولت بریتانیا از ممنوعیت استفاده از نی پلاستیکی و گوش‌ پاک‌کن خبر داد. این طرح که به‌منظور مقابله با آلودگی اقیانوس‌ها ارایه شده، قانونگذاران اتحادیه اروپا نیز از آن حمایت کردند. به گفته مسوولان محیط زیست بریتانیا، بسیاری از زباله‌های پلاستیکی، وارد رودخانه‌ و دریاها شده و در نهایت آلودگی اقیانوس‌ها را به همراه خواهند داشت. طبق گزارش‌های منتشر شده، ممکن است تا سال ۲۰۲۵، میزان آلودگی اقیانوس‌ها به سه برابر افزایش یابد.

در سال‌های اخیر، افزایش و رشد جمعیت، شهرنشینی و صنعت توریسم، مهم‌ترین عامل در آلودگی مناطق ساحلی و دریایی شده و بر این اساس، آلودگی‌های سواحل، علاوه بر تخریب زیبایی آنها، بطور مستقیم برای محیط‌زیست ساحلی و در نهایت اقیانوس‌ها، تهدید بزرگی به‌شمار می‌روند.

مطالعات نشان می‌دهد 90 درصد از پرندگان دریایی در معده خود مقادیر زیادی مواد پلاستیکی دارند .همچنین، بسیاری از مواد پلاستیکی پس از جزر و مد امواج دریا به ساحل شسته شده و فضای ساحلی را زشت و آلوده کرده‌اند. علاوه بر این آلودگی‌ها، به گفته کارشناسان محیط‌زیست، با توجه به علاقه برخی از مردم به غذاهای دریایی وجود این زباله‌ها در آب می‌توانند ماهی‌ها و صدف‌ها را به‌شدت آلوده کرده و برای زندگی انسان نیز بسیار خطرساز باشند. از طرفی، زمان مورد نیاز برای تجزیه زباله‌های پلاستیکی اقیانوس‌ها، سال‌ها به طول می‌انجامد.

به گفته بسیاری از محققان، فیلترهای سیگار از بزرگ‌ترین عوامل انتقال آلودگی به دریاها هستند. فلزات کادمیوم، آهن، نیکل، مس، روی، منگنز و شبه‌فلز آرسنیک می‎توانند توسط فیلترهای سیگار در محیط‎های دریایی منتقل شوند. این در حالی است که بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، تجزیه فیلترهای سیگار در اقیانوس‌ها، حدود 10 سال زمان نیاز دارد. بسته‌بندی‌های مواد غذایی و کیسه‌های پلاستیکی نیز، از دیگر عوامل مهم آلودگی ساحل‌ها به‌شمار می‌روند. آنطور که گفته شده، تجزیه کیسه‌های پلاستیکی نیز، حدود 20 سال به طول می‌انجامد. لیوان و ظروف فوم پلی استایرن نیز، نزدیک به نیم قرن به اقیانوس‌ها وفادار مانده و پس از آن تجزیه می‌شوند.

آنطور که گفته شده، آلومینیوم 100درصد قابل بازیافت است و برای بسیاری از نوشیدنی‌ها قابل استفاده است. در حقیقت 70درصد از ظروف آلومینیومی نوشیدنی بازیافت می‌شوند اما تجزیه آنها حدود 200 سال به‌طول می‌انجامد.

در میان زباله‌های موجود در آب‌ها، ظروف پلاستیکی از اعضای ثابت اقیانوس‌ها هستند. طبق این گزارش، تجزیه ظروف پلاستیکی حدود 400 سال زمان نیاز دارد. برخی دیگر از زباله‌ها نیز، به نظر می‌رسد که قصد تجزیه و جدایی از دریاها را ندارند. بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده، پوشک‌های یک‌بار مصرف و بطری‌های پلاستیکی، مهمان‌های قدیمی اقیانوس‌ها هستند که تجزیه آنها، حدود 400 تا 450 سال زمان نیاز دارد. بطری‌های پلاستیکی نیز، پس از شناور بودن در آب دریاها، در مناطق ساحلی پهلو گرفته و به سومین عامل آلودگی سواحل تبدیل شده‌اند. تور و نخ‌ قلاب‌های ماهیگیری نیز، از دیگر دشمنان جدایی‌ناپذیر اقیانوس‌ها هستند. سال‌هاست که ماهیگیری بیش از حد، مشکلاتی جدی برای اقیانوس‌ها ایجاد کرده است. این موضوع، نه‌تنها منجر به از بین رفتن بسیاری از گونه‌ آبزیان می‌شود و برای دیگر گونه‌ها نیز گرسنگی شدید به‌همراه دارد، تور و نخ‌ قلاب‌های ماهیگیری رها شده در آب‌ها نیز، حدود 600 سال زمان برای تجزیه شدن نیاز دارند.

آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، پلاستیک‌ها، بزرگ‌ترین مهمان‌های ناخوانده در مناطق ساحلی جهان هستند. به گفته کارشناسان، ریزپلاستیک‌ها قابل جمع‌آوری نیستند و هزاران سال باقی می‌مانند و حضور آنها کل سیستم را مختل می‌کند. این ترکیبات روی زادآوری و بقای ماهیان اثر دارد و ادامه حیات آنها را تهدید می‌کند.

 

ارسال نظر