ایام پرحاشیه سعودی‌ها

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۴۸۹
ایام پرحاشیه سعودی‌ها

  نیویورک تایمز:

این روزها، ماجراهای قتل خاشقجی، رد پای مقامات سعودی و تنش‌ در روابط عربستان با دیگر کشورها، مهم‌ترین اخبار رسانه‌ها بودند. این روزنامه‌ نیز، در صفحه اول خود، عکسی از نشست داووس صحرا در عربستان منتشر کرد. طبق گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرد، محمد بن سلمان در افتتاحیه نشست موسوم به داووس صحرا در ریاض شرکت نکرد. اندکی پس از شروع به کار این نشست ولیعهد عربستان به محل برپایی این نشست رسید و در کنار عبدالله دوم پادشاه اردن حضور یافت. اما با گذشت نیم ساعت بن سلمان سالن جلسه را ترک کرد و این همزمان با اخباری درباره لغو سخنرانی بن سلمان در این نشست بود. آنطور که گفته شده، این اجلاس با هدف جذب سرمایه‌گذاری‌ها برای دستیابی به چشم‌انداز 2030 ولیعهد جوان تشکیل شده بود اما قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول به‌شدت بر آن سایه افکنده است.

  داون:

رسانه‌های سعودی از دیدار محمد بن سلمان با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در حاشیه افتتاحیه داووس صحرا خبر دادند. آنطور که این روزنامه نیز در صفحه اول خود منتشر کرده، عمران خان که در کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان شرکت کرده بود از کمک مالی 12 میلیارد دلاری عربستان به این کشور خبر داد. دفتر نخست وزیری پاکستان با صدور اطلاعیه‌ای از موافقت عربستان برای اعطای 122 میلیارد دلار تسهیلات به پاکستان خبر داد. بر اساس اطلاعیه صادر شده همچنین عربستان علاقه‌مندی خود را جهت سرمایه‌گذاری در معادن ایالت سیستان و بلوچستان پاکستان ابراز کرده است. آنطور که گفته شده، خان علاوه بر دیدار با پادشاه عربستان، با وزرای اقتصاد، خزانه و انرژی این کشور نیز دیدار و تبادل نظر کرد.

  فایننشال تایمز:

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در روزهای گذشته وعده داده بود که «اطلاعات مهمی» درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول در اختیار جامعه جهانی قرار می‌دهد. به گزارش صفحه اول این روزنامه، رییس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در پارلمان کشورش ابتدا کشته شدن خاشقجی را به خانواده و دوستان او تسلیت گفت و پس از آن بر این نکته تأکید کرد که بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین ملی ترکیه تا روشن شدن تمام ابعاد این جنایت تحقیقات ترکیه ادامه دارد. او سپس با تأکید بر این موضوع که خاشقجی قربانی یک «جنایت وحشیانه برنامه‌ریزی» شده، است، شرح مختصری از روز مرگ خاشقجی و یک روز قبل از آن داد و اعلام کرد که شواهد بسیار قوی وجود دارد که نشان می‌دهد این جنایت با برنامه‌ریزی قبلی بوده و نه اتفاقی.

 

ارسال نظر