پیاده از فقر و جنایت به آینده‌ای مبهم

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۴۸۰
پیاده از فقر و جنایت به آینده‌ای مبهم

گروه گوناگون|

 سال‌هاست بحران مهاجرت، به چالش قابل‌توجهی برای کشورها تبدیل شده است. بسیاری از کشورها که میزبان مهاجران هستند، با مشکلات بسیاری روبرو شده و در مقابل، افرادی که می‌خواهند به سرزمین‌های دیگر پناهنده شوند، برای انتخاب مقصد و پذیرفته‌شدن با چالش‌های بسیاری روبرو هستند. طبق تحلیل‌های صورت‌گرفته، بیشترین دلیل مهاجرت‌ها، جنگ، درگیری و ناآرامی‌های داخلی است که بسیاری افراد را دچار بحران امنیتی و اقتصادی کرده و به ترک سرزمین‌شان مجبور می‌کند. این روزها، فقر و خشونت مردم هندوراس را ناچار به ترک خاک کشورشان کرده است. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، در هفته گذشته، کاروانی ازمهاجران، از هندوراس به سمت گواتمالا و سپس امریکا حرکت کرده‌اند. طبق آمار منتشر شده، سالانه حدود 500 هزار نفر از مردم هندوراس، کشور خود را ترک کرده و در کشورهای همسایه پناهنده می‌شوند.خبر حرکت این کاروان جدید که به سمت مرزهای امریکا در حرکت است در حالی منتشر شده که دونالد ترامپ از آغاز ریاست‌جمهوری خود، مخالفت‌های بسیاری با مهاجرپذیری داشته و ورود مهاجران از 6 کشور مسلمان را نیز ممنوع اعلام کرد.

 این‌بار نیز واکنش‌های قابل‌توجهی در مقابل حرکت این کاروان مهاجران داشته است. آنطور که گفته شده، دونالد ترامپ به دولت هندوراس هشدار داده که اگر به مهاجرانی که به سوی امریکا راه افتاده‌اند اجازه دهد به مرزهای امریکا برسند، کمک چند میلیون دلاری سالانه به این کشور را قطع خواهد کرد.

همان‌طور که گفته شد، فقر و خشونت در هندوراس مهم‌ترین دلیلی است که شهروندان را از سرزمین‌شان فراری می‌دهد.

 بر اساس آمار منتشر شده، نرخ فقر در هندوراس سال به سال بطور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک جهانی، در حال حاضر بیش از 60 درصد از شهروندان هندوراس، زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این در حالی است که میزان خشونت و قتل در این کشور نیز بالا بوده و همین موضوع امنیت هندوراسی‌ها را کاهش می‌دهد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد هندوراس در سطح جهان در صدر جدول جرایم منجر به قتل قرار دارد.

 آن‌طور که در آمار بانک جهانی منتشر شده، در پایان سال 2016، نرخ قتل در هندوراس حدود 59 نفر در هر 100 هزار نفر بود، در حالی که این آمار در سراسر امریکا به 5.3 نفر در 100 هزار نفر می‌رسید. همین موضوع، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ امریکایی‌ها در خصوص ورود پناهجویان هندوراسی به کشورشان است.

علاوه بر دلایل ذکر شده برای میزان مهاجرت از هندوراس به کشورهای همسایه، افزایش قابل‌توجه تراکم جمعیت نیز تاثیر بسزایی در رشد مهاجرت از هندوراس را دارد.

 از سال 1990 تاکنون، تراکم جمعیت در هندوراس، حدود 2 برابر افزایش داشته است. در سال 1990، در هر کیلومتر از این کشور، حدود 44.3 نفر زندگی می‌کردند.

 این تعداد در سال 2000 به 58.3 نفر رسید و در 10 سال بعد، به بیش از 73 نفر در هر کیلومتر مربع افزایش یافت. آنطور که در گزارش‌های مربوط به آن سال‌ها گفته شده، در سال 2008، بحران جهانی اقتصاد، بر بسیاری از کشورها به‌ویژه امریکا تاثیر گذاشت و در نتیجه بسیاری از کشورهای دیگر را نیز درگیر کرد. بر این اساس، سران کشورهای امریکای مرکزی و حوزه کاراییب در پایتخت هندوراس گرد هم آمدند و راه‌هایی را برای محافظت از اقتصاد کشورهایشان در برابر گسترش بحران اقتصادی امریکا مورد بحث و بررسی قرار دادند. با توجه به بحران اقتصادی ایجاد شده، افزایش بیکاری در امریکا، مهاجران را ناچار به بازگشت به کشور خود می‌کرد که این موضوع، دولت‌های امریکای مرکزی را با معضلاتی همچون افزایش تقاضا برای شغل مواجه خواهد کرد.

این در حالی بود که رشد تراکم جمعیت در هندوراس، عامل دیگری برای افزایش تقاضای شغل بوده و از طرفی، فقر و بحران اقتصادی، بیکاری‌های فراوانی در این کشور ایجاد کرد. بنا بر آمار بانک جهانی تراکم جمعیت در هندوراس در سال 2017 حدود 82.2 نفر در هر کیلومتر مربع بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، با توجه به تلاش‌ و تهدیدهای دونالد ترامپ در جهت متوقف کردن کاروان مهاجران، این پناهجویان هندوراسی که روز‌به‌روز بر شمار آنها افزوده می‌شود، همچنان در حال حرکت به سمت گواتمالا، مکزیک و در نهایت مرزهای امریکا هستند. دونالد ترامپ نیز، با توجه به نزدیک شدن کاروان مهاجران از امریکای مرکزی، ارتش و مرزبانی این کشور را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

 

ارسال نظر