شهادت سیدمصطفی خمینی

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۰:۲۳:۲۴
کد خبر: ۱۳۲۳۲۵
شهادت سیدمصطفی خمینی

درست 41 سال می‌گذرد؛ از روزی که خادم خانه سراسیمه بیرون دوید و فریاد زد که «حال آقا خوب نیست». سیدمصطفی خمینی همان روز، یکم آبان 1356، در اتاقش روی کتاب‌هایش فوت کرده بود. مرگی که هنوز هم مشکوک است.

مرگ مشکوک سیدمصطفی خمینی یکی از عوامل شعله‌ور شدن آتش زیر خاکستر انقلاب ایران شد. مردم با شنیدن این خبر در تهران و شهرهای دیگر مجالس ختمی برگزار کردند که هر کدام از این مجالس به محلی برای افشاگری علیه رژیم پهلوی تبدیل و بعضی با سرکوب عوامل رژیم شاه مواجه می‌شد.

به هر روی همچنان و با وجود 41 سال از درگذشت سید مصطفی خمینی از همان روزهای نخست فعالیت‌های سیاسی پدرش علیه حکومت پهلوی، در کنار او به فعالیت سیاسی پرداخت و در پیشبرد حرکت اسلامی نقش مهمی داشت .

 پیش از این ساواک که از سابقه مبارزاتی مصطفی خبر داشت در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دستور جلب او را به شهربانی قم صادر کرد. ماموران زمانی که مصطفی در خانه آیت‌الله مرعشی نجفی مشغول صحبت با او بود، به آنجا یورش بردند و او را دستگیر کردند و مدت ۵۷ روز در زندان قزل قلعه و در سلول انفرادی زندانی کردند.یکسال بعد امام خمینی (ره) در روز ۴ آبان ۱۳۴۳ علیه لایحه کاپیتولاسیون و انقلاب سفید سخنرانی کرد و چند روز بعد در ۱۳ آبان شبانه دستگیر و به ترکیه تبعید شدند.

پس از این ماجراها، نیروهای امنیتی ایران، مصطفی خمینی را دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید کردند. او در نجف به مبارزه بر ضد حکومت پهلوی پرداخت و مشاور برجسته‌ای برای امام خمینی (ره) بود. شهادت سیدمصطفی خمینی هنور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

ارسال نظر