جهان رویایی دیجیتال

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۸:۰۷
کد خبر: ۱۳۲۲۳۳
جهان رویایی دیجیتال

الهه باقری|

در سال‌های گذشته، استفاده از ابزارهای دیجیتال، به علاقه و انتخاب افراد بستگی داشت و دانش فناوری، در سازمان بهداشت جهانی فهرست مهارت‌های 10گانه زندگی قرار نداشت. امروز اما، دنیای دیجیتال سهم غیرقابل‌ حذفی در زندگی افراد پیدا کرده و تصور زندگی بدون دسترسی به ابزار دیجیتال، امری محال شده است. این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، دنیای دیجیتال همان‌ اندازه که تسهیلات قابل‌توجهی برای فعالیت‌ و ارتباط‌های روزمره ایجاد کرده در مقابل، بحران‌ و چالش‌هایی، به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان به‌همراه داشته است. وابستگی بسیاری افراد به دنیای دیجیتال، به‌صورت اعتیاد درآمده و توان کسب و استفاده از مهارت‌های دیگر را گرفته است. بسیاری نیز بر این باورند که اتصال به دنیای دیجیتال، آینده‌ای سالم‌تر را برای آنها به ارمغان می‌آورد اما آیا واقعا این تصور شدنی است؟ آیا فناوری دیجیتال می‌تواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی، فقر، گرسنگی و تغییرات آب و هوا را برطرف کند؟ طبق تازه‌ترین گزارش‌ جامعه اجتماعی دیجیتال، حدود 71 درصد از چینی‌ها بر این باورند که دنیای دیجیتال، جهان را به مکانی بهتر تبدیل می‌کند. آنطور که پیش از این گفته شده، در حال حاضر چین و امریکا دو رقیب قدرتمند در بازارهای دیجیتال و فناوری‌های نوین هستند. در این میان، چین در حال پیشروی در آماده‌سازی افراد برای ورود به دنیای فناوری دیجیتال است. حدود نیمی از روس‌ها هم، دنیای دیجیتال را معجزه‌ای برای ساختن جهانی بهتر و سالم‌تر می‌دانند. در اواخر سال 2017، در بسیاری از گزارش‌ها گفته شد که روسیه قصد دارد یک ارز دیجیتال جدید را بطور رسمی معرفی کرده و استفاده از آن در فضای مجازی پشتیبانی کند. این موضوع، نشان‌دهنده رشد قابل‌توجه فناوری‌های دیجیتال در روسیه و مستلزم آموزش همگانی به روس‌هاست تا بتوانند خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند. طبق گزارش جامعه جهانی دیجیتال، بیش از 40 درصد شهروندان ایتالیا و فرانسه نی‍ز، بر این باورند که دنیای دیجیتال می‌تواند جهان را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کند. این در حالی است که بطور متوسط در سراسر جهان، حدود 42 درصد از مردم دنیای دیجیتال را عاملی موثر برای جهانی سالم‌تر و شادتر می‌دانند. پیش از این در یک نظرسنجی گفته شده بود که اسپانیایی‌ها، از میزان آموزش‌های دیجیتال در کشورشان رضایت چندانی ندارند و بر این باورند که آموزش‌های رسمی در کشورشان نتوانسته مهارت‌های استفاده از فناوری‌های دیجیتال را به آنها بیاموزد. با این‌حال طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، حدود 41 درصد از شهروندان اسپانیا، دنیای دیجیتال را راهی برای دستیابی به جهانی بهتر می‌دانند. این آمار در استرالیا به 40 درصد می‌رسد. این در حالی است که استرالیا پیشرفت‌های قابل‌توجهی در فناوری‌های دیجیتال پیدا کرده و همچنین، دولت این کشور حمایت‌های بسیاری جهت سرعت بخشیدن به تغییر وتحولات اقتصادی دیجیتال و خلق فرصت‌های جدید داشته است.

 امریکا و چین به دو رقیب قدرتمند در دنیای دیجیتال تبدیل شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از شهروندان امریکا، اعتماد چندانی به قدرت فناوری دیجیتال برای ایجاد شرایط بهتر زندگی ندارند. طبق نتایج نظرسنجی صورت‌گرفته، تنها حدود 38 درصد از شهروندان امریکایی بر این باورند که دنیای دیجیتال، می‌تواند آینده بهتری برای جهان به‌همراه داشته باشد. این آمار در میان آلمانی‌ها نیز مشابه بوده و در بریتانیا به 37 درصد می‌رسد.

در سال‌های اخیر، ژاپن به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در گسترش اجتماعی فناروی اطلاعات و ارتباطات معرفی شده و یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان ابزارهایی با فناوری دیجیتال است. با این‌حال، تنها حدود 22 درصد از ژاپنی‌ها، آینده بهتری را با دیجیتالی شدن جهان تصور می‌کنند. همچنین گفته شده که بسیاری از مردم در این کشور، آموزش‌های رسمی و دانشگاهی را در ژاپن، متناسب با رشد فناوری در کشورشان نمی‌دانند.

این آمار در حالی منتشر شده که بسیاری افراد، از تاثیرات منفی ابزارهای تکنولوژیک و دیجیتال بر زندگی خود آگاهند. آنطور که گفته شده، شهروندان بسیاری با گسترش دنیای دیجیتال، شاهد سیر نزولی تمایل خود به ورزش، طبیعت و مطالعه بوده و پرخاشگری، عصبانیت، کلافگی و رخوت بسیاری را با قطع دسترسی به ابزارهای دیجیتال هستند.

 

 

ارسال نظر