قلعه‌ای 2500 ساله که در آن آب سربالایی می‌رفته!

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۰:۳۴:۵۲
کد خبر: ۱۳۲۱۴۵
قلعه‌ای 2500 ساله که در آن آب سربالایی می‌رفته!

مدیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان از قلعه‌های سارو به عنوان یکی از کهن‌ترین آثار تاریخی سمنان نام برد و گفت: استحکام کم‌نظیر این قلاع بعد از گذر قرن‌ها از ساخت آن از شگفتی‌های این اثر تاریخی است. حمیدرضا دوست‌محمدی اظهار کرد: قلعه‌های شمالی و جنوبی سارو، در یک منطقه کوهستانی و در 10 کیلومتری شمال شرقی سمنان قرار دارد. این قلعه‌ها در استحکام، تسخیرناپذیری و نوع مصالح ساختمانی به‌کار رفته در آنها، زبان‌زد خاص و عام و موجب شگفتی همگان است.

او اظهار کرد: قلعه شمالی کلاته سبز و خرم «سارو» با گذشت ایام و حوادث طبیعی و دست برد سودجویان در جست‌وجوی گنج، تا حدودی ویران شده است اما اسکلت محکم آن با ابهت و غرور خاصی، هنوز پابرجاست.

این کارشناس میراث‌فرهنگی افزود: از نکات بدیع در قلعه جنوبی سارو -که از قلعه شمالی بزرگ‌تر و دارای امکانات بیشتری است- انتقال آب چشمه از صد متری پای کوه به قلعه است. در این قلعه، آب به مسیر سربالا می‌رفته است! این موضوع نشان می‌دهد که اهل قلعه، فقط از قاعده‌های رزم و کشاورزی آگاه نبوده‌اند، بلکه در بین آنان اهل علم و فن نیز حضور داشته‌اند.

مدیر میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: قلعه جنوبی به سبب موقعیت خاص و تسخیرناپذیری، بر بلندای کوه، سالم و پابرجا، جلوه گری می‌کند. نفوذ و ورود به قلعه بسیار دشوار و خطرناک است و عامل بقای آن در همین دور از دسترس بودن است.

 

ارسال نظر