«سیل ویرانگر» تنها ‌سراغ نامزد ثبت جهانی مازندران رفت

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۷۶
«سیل ویرانگر» تنها ‌سراغ نامزد ثبت جهانی مازندران رفت

نامش را «سیل ویرانگری» گذاشته‌اند که در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده و در برخی شهرها، حتی جان افرادی را گرفته و ساکنان ۱۵۴ شهر و روستا را دربه در کرده است، اما با وجود این آمارها مسوولان میراث فرهنگی اعلام می‌کنند آسیب‌چندانی به بناهای تاریخی قرار گرفته در معرض سیل به آنها وارد نشده است.

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران که استان تحت مدیریتش حدود ۱۰ روز قبل با سیل مواجه شد، می‌گوید: سیل مازندران خوشبختانه آسیب چندانی به آثار تاریخی وارد نکرد، فقط دو بنای تاریخی در معرض آسیب قرار گرفتند. او با بیان اینکه عمده آسیب‌ها در غرب استان اتفاق افتاد، به ایسنا گفت: بناهای تاریخی در دو شهرستان رامسر و تنکابن قدری از این سیل آسیب دیدند. وی با اشاره به وضعیت باغ ۳۳ هکتاری شهرستان رامسر اظهار کرد: این مجموعه تاریخی پرونده آن در قالب یک مجموعه تاریخی و با نام باغ ۳۳ هکتاری در فهرست موقت یونسکو به ثبت رسیده تا در سال‌های بعد بررسی شود، اما حدود نیمی از آن دچار آسیب شده است. او ادامه داد: پل باغ ۳۳ هکتاری رامسر حدود ۸۰ درصد تخریب شده و کرت‌بندی‌های این باغ تاریخی نیز حدود ۲۰ درصد آسیب دیده‌اند. همچنین بلوار معلم این باغ و برخی از گونه‌های گیاهی آن نیز دچار آسیب شده‌اند. فرزانه از تخریب ۲۰ درصدی پل «چشمه کیله» در شهرستان تنکابن نیز خبر داد.

خبر پایانی مدیرکل میراث فرهنگی استان مازندران در شرایطی است که یک کارشناس سازه‌های هیدرولیکی چند روز قبل نیز از احتمال تخریب پل تاریخی چشمه کیله تنکابن خبر داده است.

اسماعیل طلوعی به تجاوز رخ داده در دو سمت پل چشمه کیله اشاره و تاکید کرد: بر پایه تصمیمات نادرست مدیران در سنوات گذشته، دو پاساژ در معبر خروج آب با تغییر کاربری و کوچک شدن رودخانه دستخوش تغییر شد و یکی از آنها برای سهولت در تردد خودروها و کاهش ترافیک شهر مورد استفاده قرار گرفت که امروز به دلیل سیل تخریب شده است، این امر در واقع مصداق واقعی دخالت در سازه و تصمیماتی غیرتخصصی بود که در حال حاضر خطرات و احتمال تخریب پل را افزایش می‌دهد. ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان نیز درباره آسیب‌های به وجود آمده در بناهای تاریخی این استان از سیل حدود ۲۰ روز گذشته در این استان به ایسنا گفت: باتوجه به وجود زیرساخت‌های میراثی در بناهای تاریخی این استان، خوشبختانه بناهای تاریخی استان هیچ آسیبی ندیده‌اند.

به گفته‌ او، خوشبختانه بناهای تاریخی در شهرهای در معرض سیل مانند صومعه سرا، فومن، تالش، رودسر و املش سالم هستند. ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان  نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: خوشبختانه هیچ کدام از بناهای تاریخی استان گلستان در سیل رخ داده در حدود ۱۰ روز گذشته در این استان آسیب ندیدند.

 

 

ارسال نظر