سایه رکود بر بازار بی‌رقیب خودرو

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۸۹۴
سایه رکود بر بازار بی‌رقیب خودرو

گروه گوناگون|

در سال‌های گذشته، شاید دور از تصور بود که روزی بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان، شکست را تجربه کند. به گزارش بلومبرگ، مجموع فروش خودرو در بازار چین، در ماه سپتامبر، برای سومین ماه متوالی کاهش یافت. به گفته برخی کارشناسان، این آمار نشان از تاثیر منفی جنگ تجاری امریکا با چین دارد. پیش از این نیز، صندوق بین‌المللی پول نیز، هشدار داده بود که جنگ تعرفه‌ای بین امریکا و چین پیامدهایی بر اقتصاد هر دو کشور خواهد داشت. همچنین گفته شده بود که رشد اقتصادی چین از ۶.۶ درصد قبلی به ۶.۲ درصد کاهش خواهد یافت. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کاهش رشد اقتصادی چین، ضعیف شدن بازار تولید و فروش خودرو در این کشور است.

طبق آمار بلومبرگ، فروش خودرو در 3 ماه اول سال 2018 به بیش از 20 میلیون دستگاه وسیله نقلیه رسیده بود که این میزان فروش، حدود 1.14 درصد از مدت مشابه سال قبل بیشتر بود. این در حالی است که در سال 2009، بازار خودروی چین، با بیش از 45 درصد رشد فروش خودرو در مقایسه با سال 2008 روبرو بود. در آن سال، چین به یکی از بزرگ‌ترین غول‌های بازار خودرو تبدیل شده بود و بازار خودروی این کشور، توجه بسیاری از خودروسازان را به خود جلب کرد. همچنین، در سال 2009، چین به بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان بدل شده و همکاری موثر با شرکت‌های بزرگ خارجی را با یک بازار نمایی محلی رو به رشد ترکیب کرده است. هرچند که در سال 2010 نیز، چین همچنان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودرو در جهان بود، اما رشد فروش خودرو در این کشور، از حدود 50 درصد در سال 2009، به 32 درصد رسید و در سال 2011، بازار خودرو در این کشور تنها رشد فروشی حدود 2.45 درصد را تجربه کرد. آنطور که گفته شده، فروش خودرو در چین در نیمه نخست 2011 با رشد 3.35 درصدی به 9.33 میلیون دستگاه رسید. همچنین فروش خودروهای سواری در این کشور طی ماه ژوئن با رشد 6.2 درصدی بالغ بر 1.11 میلیون دستگاه شد. در این سال‌ها، خودروهای هیبریدی و الکتریکی، بخش قابل‌توجهی در بازار خودروی چین را به خود اختصاص دادند. به نظر می‌رسد گرایش به سمت این خودروها، تاثیر بسیاری بر بازار خودروی چین داشت. در سال 2012 نیز، با وجود رکود اقتصادی نسبی در این کشور، فروش خودرو در چین با 4.33 درصد ‌افزایش به 15 میلیون دستگاه رسید و در سال 2013 فروش خودروی سواری رشدی 13.87 درصدی را شاهد بود. در این سال افزایش تقاضا برای خودروهای سواری، منجر به رشد فروش انواع خودرو در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان-چین- شد. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، در سال 2013 بسیاری از خودروسازان امریکایی و اروپایی، در تلاش بودند که خود را به بازار خودروی چین نزدیک کنند.

در سال 2014 3 شرکت بزرگ خودروسازی آلمان 22.5 درصد کل بازار خودرو چین را تصاحب کردند. طبق آمار بلومبرگ رشد فروش خودرو در چین حدود 6.86 درصد بود که در سال 2015 به 4.71 درصد رسید. در این سال، تیراژ تولید خودرو در چین افزایش یافته و از مرز 20 میلیون خودرو گذشت. با توجه به افزایش تولید خودرو در سال 2015، بازار خودرو در چین در سال 2016 با رشد فروشی حدود 13.95 درصد روبرو شد. پس از آن، افزایش مالیات خودروهای سواری در چین بر فروش بازار خودرو تاثیر گذاشت. طبق آمار منتشر شده در سال 2017 بازار فروش خودرو تنها رشدی 3.04 درصدی را تجربه کرد. در گزارش‌های مربوط به ماه‌های نخست سال 2017، فروش خودروهای سواری با کاهش قابل‌توجهی روبرو بود اما با این‌حال، این کشور با اختلاف قابل‌توجهی، در صدر فهرست پرفروش‌ترین بازار خودرو در جهان شناخته می‌شود.

همان‌طور که در ابتدای گزارش گفته شد، در 3 ماهه گذشته سال 2018، بازار خودروی چین روزهای رکود را تجربه می‌کند. به گفته بسیاری از کارشناسان، علاوه بر تاثیرات منفی جنگ تجاری امریکا و چین بر بازار خودرو، افزایش قیمت سوخت و ترافیک در چین، از دیگر عواملی هستند که منجر به کاهش فروش خودرو در این کشور شده است.

 

ارسال نظر