کشف خمره سفالی قرون اولیه اسلامی در کردکوی

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۰:۳۲:۲۷
کد خبر: ۱۳۱۸۱۰
کشف خمره سفالی قرون اولیه اسلامی در کردکوی

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان از کشف یک عدد خمره سفالی متعلق به قرون اولیه اسلامی در حوالی شهرستان کردکوی خبر داد.

«سارا اخوت» اظهار کرد: این اتفاق دیروز زمانی روی داد که یکی از کشاورزان منطقه در حال شخم زمین زراعی خود جهت انجام فعالیت‌های کشاورزی بود که بلافاصله به محض رویت این ظرف سفالی، نیروی انتظامی و اداره میراث‌فرهنگی را از این امر مطلع کرد. او افزود: با اعلام گزارش و کارشناسان میراث‌فرهنگی استان با حضور در منطقه مورد نظر، عملیات آزادسازی، مستندنگاری، حفاظت اولیه و انتقال این خمره سفالی به موزه باستان‌شناسی گرگان صورت پذیرفت. اخوت ادامه داد بر طبق مطالعه صورت گرفته اولیه، کاربرد این خمره‌ها که محل ذخیره آذوقه بوده، بر اساس فرم‌شناسی و تزئینات نقش کنده روی بدنه آن قابل مقایسه با خمره‌های سفالی به دست آمده از لایه 8 ترنگ تپه و متعلق به قرون میانی اسلامی است.

معاون میراث‌فرهنگی گلستان خاطرنشان کرد: مرمت و وصالی قسمت‌های شکسته این خمره همچنین تهیه پرونده ثبت این محوطه باستانی دوران اسلامی در فهرست آثار ملی، از دیگر اقدامات اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان گلستان در این زمینه خواهد بود. این خمره سفالی که با نقوش متعلق قرون اولیه اسلامی در عمق 1/5 متری کشف شده بود، با هماهنگی امین اموال اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان به موزه باستان‌شناسی گرگان منتقل شد.

 

 

ارسال نظر