ساکنان نامهربان زمین

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۰:۳۰:۱۳
کد خبر: ۱۳۱۸۰۷
ساکنان نامهربان زمین

گروه گوناگون|

 چند روز گذشته، روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی بود؛ روزی که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 22 دسامبر 1989 میلادی با تصویب قطعنامه‌ای، روزی را به‌این عنوان اختصاص دادند تا در جهت رفع و کاهش هرگونه اثرات بلایای طبیعی، تلاش کنند. این روزها، اخبار توفان، سیل، زلزله، آتش‌فشان و ...، در صدر اخبار قرار دارند. طبق آمار منتشر شده، از سال 1970 تاکنون، سازمان‌های امدادگر بسیاری از فجایع طبیعی را مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی اعلام کرده‌اند که در سال‌های اخیر، این آمار افزایش قابل توجهی داشته است. در روزهای گذشته نیز، از سوی هیات بین دولتی سازمان ملل، گزارشی منتشر شد که در آن به شرایط بحرانی کره زمین پرداخته شده است. در این نامه گفته شده که زمین تا اوایل سال 2030، به آستانه تحمل افزایش 1.5 درجه‌ای گرما می‌رسد و پس از آن، جان صدها میلیون نفر به‌دلیل خشکسالی شدید، آتش‌سوزی مراتع، سیل و کمبود مواد غذایی به‌خطر می‌افتد.

همانطور که گفته شد، فجایع طبیعی مرتبط با تغییرات اقلیمی، روز به روز بیشتر شده و در سال‌های اخیر، خسارات ناشی از این رویدادها، افزایش قابل‌توجهی داشته است. بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، خسارت بلایای طبیعی مانند توفان، خشکسالی، سیل و گرما در سال‌های 1978 تا 1997، حدود 895 میلیارد دلار برآورد شد.

این در حالی است که در دوره بیست‌ساله دوم - بین سال‌های 1998 تا 2017- این خسارت‌ها افزایش 151 درصدی داشته و به 2.25 هزار میلیارد دلار رسیده است. آنطور که گفته شده، در این سال‌ها، امریکا و چین بیشترین تلفات اقتصادی را متحمل شده‌اند؛ کشورهایی که طبق گزارش‌های منتشر شده، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلاینده‌ها در جهان هستند. در سال‌های اخیر، چین تلاش‌های گسترده‌ای در جهت کاهش آلودگی‌ها داشته، اما به نظر می‌رسد دونالد ترامپ، هدفی جز نابودی زمین ندارد. او با خروج از توافق اقلیمی پاریس، در این تلاش است که ثابت کند انسان، هیچ نقشی در تغییرات اقلیمی ندارد. او بر خلاف برنامه‌های ارایه شده و اصرار جوامع جهانی بر کاهش آلاینده‌ها، تاکید بر استفاده از سوخت‌های فسیلی دارد.

 بر اساس تازه‌ترین آمار، در بین سال‌های 1998 تا 2017، خسارت ناشی از حوادث طبیعی در امریکا حدود 944.8 میلیارد دلار بود و این رقم در چین به 492.2 میلیارد دلار رسید. در هفته گذشته، توفان مایکل با درنوردیدن شهرهای ساحلی فلوریدا خسارات زیادی بر جای گذاشته و منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان شد. همچنین، طبق گزارش‌های منتشر شده، بر اثر این توفان، ساختمان‌های بسیاری تخریب و برق بسیاری از مناطق قطع شد. همچنین آسیب‌های فراوانی به زیرساخت‌های شهری وارد شد. طبق اعلام مرکز ملی توفان ایالات متحده امریکا، مایکل سومین توفان قدرتمندی است که تاکنون خشکی‌های ایالات متحده امریکا را در نوردیده و باعث ویرانی‌های بسیاری از جمله سقوط درختان، در هم شکستن ساختمان‌ها و نیز سقوط سقف مدارس و خانه‌ها شده است. پیش از این نیز، توفان‌‌های قدرتمند دیگری مناطقی از امریکا را تخریب کردند که همچنان، بسیاری از آن شهرها با بحران بودجه برای بازسازی مواجه هستند. طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال ۲۰۱۷ میلادی بلایای طبیعی ۳۰۶ میلیارد دلار به امریکا خسارت وارد کرده است. وقوع توفان‌های مخرب و چندین آتش سوزی جنگلی به ثبت این رکورد بی‌سابقه کمک کرده و نگرانی‌ها را در مورد پیامدهای بلایای طبیعی در آینده این کشور افزایش داده است. آنطور که گفته شده، توفان «هاروی» که موجب وقوع سیلاب بی‌سابقه در «هوستون» و مناطق اطراف آن شد پرهزینه‌ترین حادثه سال ۲۰۱۷ بوده که ۱۲۵ میلیارد دلار خسارت برجا گذاشته است. این آمار در حالی منتشر شده که دونالد ترامپ، به‌بهانه هزینه‌بر بودن، دستور خروج امریکا از توافقنامه مربوط به تغییرات اقلیمی پاریس را صادر کرد.

 

ارسال نظر