«ژکوند» در خانه سارقان لبخند می‌زند

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۴۴
«ژکوند» در خانه سارقان لبخند می‌زند

گروه گوناگون|

 در طول تاریخ هنر، گزارش‌های بسیاری در خصوص سرقت آثار هنری در سال‌های مختلف به ثبت رسیده است. این سرقت‌ها به روش‌های گوناگونی اتفاق رخ می‌دهد؛ علاوه بر کپی کردن و استفاده از اثر بدون ذکر نام هنرمند که از مصادیق سرقت هنری به‌شمار می‌آید، تاریخ هنر، شاهد ربودن و پنهان کردن آثار هنرمندان بزرگ نیز بوده است. در این گزارش، سرقت و پنهان کردن آثار هنری توسط افراد مختلف بررسی شده است.

آنطور که در سایر اخبار آمده، به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین سرقت آثار هنری توسط آلمان نازی‌ در طول جنگ جهانی دوم رخ داده است. در این زمان، نازی‌ها نزدیک به یک‌میلیون اثر هنری از سراسر اروپا جمع‌آوری کردند؛ آثاری که قرار بود در سال‌های بعد موزه نازی‌ها در اتریش را پر کند.

طبق آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده، سرقت این آثار همواره با آسیب رسیدن به آنها همراه است و این موضوع معمولا خسارت‌های بسیاری به اقتصاد فرهنگی کشورها وارد می‌کند.

در گزارش پیش‌رو، ارزش تخمینی مهم‌ترین آثار هنری به سرقت‌رفته بررسی شده است. سرقت تابلوی مونالیزا از موزه لوور درسال 1911 از نظر ارزش مالی، به عنوان بزرگ‌ترین سرقت هنری تاریخ ثبت شده است. این اثر، یکی از معروف‌ترین نقاشی‌های لئوناردو داوینچی هنرمند مشهور ایتالیایی است. نقاشی تابلوی مونالیزا که به لبخند ژکوند نیز شهرت دارد، در سال‌های 1503 یا 1504 در فلورانس آغاز شده است. در 21 اوت سال 1991 توسط کارمند موزه لوور این تابلو به سرقت می‌رود و بعد از 2 سال در فلورانس پیدا شده و دوباره به لوور بازگردانده می‌شود. گفته شده که سارق این اثر، یک ایتالیایی بوده که قصد داشته آن را در ایتالیا، زادگاه اصلی نقاشی به نمایش بگذارد. ارزش تخمینی این اثر در حدود 794 میلیون دلار برآورد شده است.

پس از آن سرقت 13 اثر از موزه‌ هنرهای زیبا در شهر بوستون در ماساچوست، از پرهزینه‌‌ترین سرقت‌های آثار هنری به‌شمار می‌رود. گفته شده در 18 مارس 1990، دو سارق با لباس پلیش وارد موزه شده و ادعا کردند برای رسیدگی به یک تماس تلفنی به آنجا آمده‌اند. به این ترتیب 13 نقاشی از جمله تابلوی «کنسرت/ اثر یوهانس ورمیر »، «توفان در دریای جلیله/ اثر رامبراند» و آثاری از نقاشان بزرگ دیگر را به سرقت بردند. ارزش برآورد‌شده این سرقت در حدود 500 میلیون دلار اعلام شده که به نام دومین سرقت بزرگ آثار هنری در جهان معرفی شده است.

موزه ونگوگ نیز از مکان‌هایی بود که در سال 1991 مورد سرقت قرار گرفت. در این سال، در حدود 20 تابلو از آثار ونگوگ به سرقت رفت که از مهم‌ترین آنها می‌تواند به گل‌های آفتابگردان و سیب‌زمینی‌خورها اشاره کرد . ارزش مجموعه آثار ونگوگ، در حدود 500 میلیون دلار برآورد شده است.

این 3 سرقت، از پرهزینه‌ترین سرقت‌های آثار هنری در جهان به‌شمار می‌آیند که رتبه‌های اول تا سوم این بررسی را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از آن، سارقان آثار هنری در سویس با ربودن چهار تابلوی نقاشی گران‌قیمت متعلق به بزرگان امپرسیونیسم، بزرگ‌ترین سرقت تاریخ سویس را رقم زدند. ارزش چهار تابلوی نقاشی «خشخاش‌های نزدیک وتویل/ اثر کلود مونه»، «شاخه بلوط شکوفه‌زده/ اثر ونسان ون‌گوگ»، «پسری با جلیقه قرمز/ اثر پل سزان» و «کنت لپیک و دخترانش/ اثر ادگار دگاس»، بیش از ۱۶۳ میلیون دلار برآورد شده است.

روز 20 می‌2010 نیز موزه‌ هنرهای معاصر پاریس، شاهد سرقت 5 اثر از نقاشی هنرمندان بزرگ بود. از جمله آثار به سرقت رفته می‌توان به نقاشی کبوتر و نخود سبز اثر پابلو پیکاسو اشاره کرد. ارزش این 5 آثار به سرقت رفته در حدود 123 میلیون دلار برآورد شده است.

در این گزارش از سرقت‌های دیگری نیز از موزه‌های سراسر جهان نام برده شده که در میان آنها، نقاشی‌هایی از ونسان ونگوگ، پیکاسو، پل سزان و ادوارد مونش به چشم می‌خورد.

آنطور که در سایر گزارش‌ها آمده، تاکنون در حدود 350 هزار اثر هنری به سرقت‌رفته در دنیا به ثبت رسیده که هنوز بازپس‌گیری نشده است. طبق آمار به دست آمده سالانه دنیای هنر در حدود 6 میلیارد دلار از این سرقت‌ها آسیب می‌بیند. در بهترین شرایط، می‌توان ردی از این اثر را در بازار سیاه پیگیری کرد و در بدترین شرایط، این آثار به‌خاطر ترس از دستیگر شدن، توسط سارقان نابود می‌شوند.

 

 

ارسال نظر