ائتلافی برای مرگ

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۹۶
ائتلافی برای مرگ

الهه باقری|

سحرگاه 26 مارس 2015، زنان، کودکان و غیرنظامیان یمن، با بمباران صنعا و شهرهای دیگر یمن توسط جنگنده‌های ائتلاف عربی-غربی از خواب برخاستند؛ روزی که آغازگر جنگ علیه مردم و نیروی مقاومت یمن بود و به نسل‌کشی در این کشور تبدیل شد. براساس اعلام وزارت بهداشت یمن، از آن روز تاکنون، بیش از 2 هزار کودک یمنی جان خود را از دست داده و حدود 400 کودک نیز در حملات هوایی به منازل، مدارس و مکان‌های بازی مجروح شده‌اند. این در حالی است که به تازگی گفته شده مرگ‌ومیرهای غیرنظامیان یمنی بین ماه‌های ژوئن و اوت 2018، افزایش قابل‌توجهی داشته است. طبق آمار، بسیاری از این مرگ و میرها ناشی از درگیری‌ها در حدیده است. براساس گزارش‌های منتشر شده، از نوامبر 2017 تا پایان اوت 2018، تلفات غیرنطامیان در سراسر یمن حدود 76 درصد افزایش داشت که این افزایش در شهر حدیده حدود 113 درصد اعلام شد. همانطور که گفته شد، افزایش تلفات در این شهر، ناشی از حملات متعدد ائتلاف عربستان در ماه‌های ژوئن، جولای و اوت 2018 بود.

ائتلاف عربستان از ماه ژوئن تلاش‌های بسیاری برای تصرف حدیده آغاز کرد که همچنان حملات گسترده‌ای در این کشور صورت می‌گیرد. طبق آخرین آمار منتشر شده، بر این اساس، بمباران‌های هوایی متعددی در این شهر صورت گرفت که منجر به کشته شدن حدود 149 غیرنظامی در این کشور شد. در این ماه، حدود 40 کودک بر اثر انفجار در یک اتوبوس مدرسه کشته شدند. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شد، این ماه یکی از خونین‌ترین ماه‌های یمن بوده است. در این ماه، همزمان با حضور رهبران جهان در نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان مللی متحد، هشدارهایی درباره نبرد ائتلاف اعراب به رهبری عربستان در بندر حدیده داده و اعلام شد که این نبرد جان هزاران کودک را به خطر انداخته است. همچنین گفته شد که با افزایش قربانیان حملات عربستان سعودی در یمن، اعتراض ناظران و گروه‌های حقوق بشری به نقش ایالات متحده امریکا در کشتار کودکان یمنی در حال افزایش است. آمار تلفات در حملات یمن در حالی اعلام شده که قحطی و گرسنگی در بسیاری از شهرهای یمن، بر تعداد کشته‌شدگان می‌افزاید. در این ماه‌ها سازمان ملل متحد به‌شدت نگران است که حمله به حدیده، بندر اصلی برای واردات کالا به یمن، ممکن است باعث بروز قحطی کامل شود. در حال حاضر بیش از ۸ میلیون نفر از مردم کشور با خطر گرسنگی روبرو هستند. این در حالی است که عربستان سعودی در ماه‌های اخیر بدون توجه به درخواست گروه‌های بین‌المللی، از امدادرسانی و انتقال مایحتاج ضروری به مردم جنگ زده یمن جلوگیری می‌کند.

آن‌طور که گفته شده، ماه جولای نیز، حدود 130 و در ماه ژوئن نیز، نزدیک به 70 غیرنظامی در حملات جنگنده‌های ائتلاف عربی به یمن کشته شدند. در این ماه، حملات متعددی از سوی جنگنده‌های سعودی در شهرستان‌های زبید و التحیتا صورت گرفت که هدف بیشتر این حملات مدارس، رستوران‌ها و مجامع عمومی یمن بود.

همان‌طور که گفته شد، در بین ماه‌های ژوئن تا آگوست، تلفات غیرنظامیان به‌دلیل نبرد حدیده افزایش قابل‌توجهی یافت. طبق آمار منتشر شده، در این مدت سه‌ماهه حدود 684 غیرنظامی در سراسر یمن کشته شدند که بیش از 340 نفر از این تلفات مربوط به شهر حدیده بود؛ 51 درصد از کل تلفات غیرنظامان یمن در ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست صورت گرفت. این در حالی است که از آغاز سال 2018 تا ماه ژوئن، شمار غیرنظامیانی که در حملات جنگنده‌های ائتلاف عرب به رهبری عربستان، کمتر از 70 نفر در هر ماه بود. در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال 2017 نیز، شمار تلفات غیرنظامیان یمنی، به‌ترتیب حدود 18 و 102 نفر اعلام شد. طبق گزارش‌های منتشر شده، حملات هوایی مرگبار در دسامبر 2017 به اهدافی در صنعا افزایش قابل‌توجهی داشت. به گفته ساکنان این شهر، چندین انفجار پیاپی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا و همچنین وزارت کشور در دسامبر 2017 صورت گرفته بود.

 

 

ارسال نظر