کشف 20 متر تونل‌ مخفی زیرزمینی در نطنز

۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۷:۳۶
کد خبر: ۱۳۱۳۰۶
کشف 20 متر تونل‌ مخفی زیرزمینی در نطنز

 رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: طبق بررسی‌های اولیه در بافت تاریخی محله افوشته نطنز، کشف 20 متر از تونل‌های مخفی زیر زمینی در این محله تأیید شد.

حسین یزدانمهر اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده توسط تیم باستان شناسی استان، کشف تونل‌های زیرزمینی مخفی در بافت تاریخی افوشته نطنز تأیید شد. او افزود: مدتی است که این خانه توسط یک مالک خصوصی خریداری شده که در حال بازسازی برای تبدیل به مرکز اقامتی بود و در حین بازسازی حفره‌ای باز و تونلی پیدا شده بود، ولی نیاز به بررسی داشت. رییس میراث فرهنگی نطنز به ایسنا گفت: اخیرا یک تیم باستان‌شناسی از استان اصفهان، این تونل را بررسی کرده و نزدیک به 20 متر از این تونل هم بازگشایی شد، ولی ادامه کار نیاز به مجوز از سازمان پژوهش‌های کشور دارد که پیگیری‌هایی در این حوزه انجام شد. او درباره اینکه انتهای این تونل‌های مخفی به کجا ختم می‌شود، اظهار کرد: اکنون نمی‌توان به صورت دقیق گفت که انتهای این تونل‌ها کجاست، اما از آنجایی که این تونل‌ها به علت بستر سنگی زیر خانه سورگاه، داخل سنگ کنده کاری شده و بدنه و کف و سقف همه سنگی است، قطعاً کاربری مهمی داشته است. یزدانمهر افزود: در برخی دیگر از نقاط قدیمی و مهم کشور چنین تونل‌هایی وجود داشته است که قوی‌ترین علت برای این تونل‌ها ایجاد راه ارتباطی در زمان خطر و یا حمله بوده است.

اوگفت: از آنجایی که اکثر آثار تاریخی افوشته متعلق به دوره تیموری است، احتمال دارد این تونل هم مربوط به این دوره باشد و حتی می‌تواند قدیمی‌تر از دوره تیموری هم باشد که همه این موارد نیاز به بررسی دارد.

 

ارسال نظر