فاجعه اندونزی به زبان اعداد

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۰:۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۳۱۲۱۸
فاجعه اندونزی به زبان اعداد

گروه گوناگون|

28 سپتامبر، اندونزی شاهد دو زلزله به بزرگی 6.1 و 7.4 ریشتر بود. پس از این دو زمین‌لرزه، مقامات اندونزی در مورد وقوع سونامی هشدار داده و تا 11 اکتبر در این کشور حالت اضطراری اعلام شد. این زمین‌لرزه که در نزدیکی جاکارتا پایتخت اندونزی رخ داد، تلفات و خسارت‌های گسترده‌ای برجای گذاشت. در ساعات اولیه عملیات امداد و نجات در این منطقه، شمار تلفات حدود 200 نفر اعلام شد و از آن لحظه تاکنون، رفته‌رفته بر تعداد کشته‌شدگان این زمین‌لرزه افزوده می‌شود. طبق تازه‌ترین برآورد مجمع جهانی اقتصاد، تاکنون شمار تلفات و اجساد کشف شده به بیش از هزار و 500 نفر می‌رسد. این آمار در حالی اعلام شده که نگرانی‌های بسیاری درباره مدفون شدن افراد در زیر آوار ساختمان‌های فروریخته در شهر پالو وجود دارد؛ شهری که شاهد بیشترین تلفات و خسارت‌ها در این زمین‌لرزه بوده است. همچنین، مقامات محلی، از حادثه‌دیدگان احتمالی خبر دادند که زیر آوار یک مجتمع مسکونی دولی در شهر پالو گرفتار شده‌اند. آنها با اشاره به ویرانی و تخریب کامل هزاران منزل مسکونی از بیش از هزار مفقود در این سانحه خبر داده و احتمال خروج حداکثر یکصد حادثه‌دیده از زیر آوار را مطرح کرده است. این در حالی است که در تازه‌ترین گزارش‌ها، شمار مفقود‌شدگان بیش از 5 هزار نفر اعلام شده است. به گفته مقامات اندونزی، ممکن است بسیاری افراد در گل‌ولای خانه‌های تخریب شده مدفون شده باشند.

به گزارش رسانه‌های اندونزیایی میزان تخریب و نابودی مناطق مسکونی، اداری، آموزشی و شهری در این منطقه بسیار بالاست و عملیات امداد و نجات ممکن است مدت‌ها به‌طول بینجامد. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بیش از 5 هزار خانه مسکونی تخریب شده است. همچنین برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران نفر از مردم در خیابان‌ها بدون هیچ‌گونه کمک‌های اولیه به سر می‌برند و از این رو اقلام و کالاهای بسیاری از مراکز خرید تخریب نشده، غارت شده است. آنطور که در تازه‌ترین آمارها منتشر شده، حدود 70 هزار نفر در اندونزی خانه‌های خود را از دست داده و در ویرانه‌های شهر پالو و اطراف مرکز زلزله و سونامی، آواره شده و نیازمند کمک‌های فوری و اولیه هستند. البته قابل ذکر است که این آمار، هرلحظه در حال تغییر بوده و ساعت‌به‌ساعت بر شمار تلفات و آوارگان و منازل مسکونی افزوده می‌شود.

آنطور که در گزارش مجمع جهانی اقتصاد اعلام شده، تاکنون حدود 70 تن موادغذایی و آب آشامیدنی از سوی صلیب سرخ، به مناطق آسیب‌دیده زلزله اندونزی فرستاده شده است. همچنین، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری روزانه خود از آغاز طرح کمک 50 میلیون دلاری به آسیب‌دیدگان زلزله و سونامی اندونزی توسط نهادهای بشردوستانه این سازمان خبر داد. این در حالی است که طبق گزارش‌های منتشر شده به دلیل مسدود شدن راه‌های ارتباطی و آسیب دیدن فرودگاه، ارسال کمک‌های بین المللی با کندی ادامه دارد. این در حالی است که اکثر بازماندگان نیاز به مواد غذایی، دارو و آب آشامیدنی دارند و سازمان جهانی بهداشت با توجه به اینکه هنوز بسیاری از اجساد این حادثه مرگبار دفن نشده‌اند، نسبت به شیوع بیماری‌های واگیر در این منطقه مانند وبا هشدار داده است.

آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، مجمع‌الجزایر اندونزی، به صورت پی‌درپی در معرض زلزله و سونامی قرار دارد. پیش از این نیز، در سال 2004 میلادی، زلزله جزیره سوماترا باعث بروز سونامی سهمگین در سراسر اقیانوس هند شد که 226 هزار نفر را در 13 کشور، از جمله بیش از 120 هزار نفر در اندونزی تلفات برجا گذاشت.

بر این اساس، دفتر کاهش خطر بلایای سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که با توجه به میزان بسیار زیاد تلفات و خسارات ناشی از زلزله‌ها و بلایای طبیعی گسترده ازجمله سونامی در اندونزی و کشورهای حوزه آسیا و اقیانوس آرام، این کشورها باید برای توانمندسازی شهرهای ساحلی خود، اقدامات محافظتی در برابر تهدید بلایای طبیعی انجام دهند.

 

ارسال نظر