صلح‌جویانی در دل جنگ

۱۳۹۷/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۳۲
صلح‌جویانی در دل جنگ

   ال‌پایس:

برندگان صلح نوبل 2018، از تاثیرگذارترین افرادی بودند که تاکنون موفق به دریافت این جایزه شدند. به گزارش صفحه اول این روزنامه، جایزه صلح نوبل سال ۲۰۱۸ میلادی به دو فعال مبارزه با خشونت جنسی اعطا شد. دنیس موکوگی، پزشک ۶۳ ساله متخصص زنان که قربانیان تجاوزات جنسی را تحت درمان قرار می‌دهد و همچنین نادیا مراد، از شهروندان اقلیت یزیدی در عراق که در رابطه با رنج‌هایی که در زمان اسارت از سوی داعش بر او تحمیل شده سخن گفته است؛ هر دو فرد به شکلی همراه شدن سوءاستفاده جنسی از زنان با جنگ را شاهد بوده‌اند. به گزارش ال‌پایس، موکوگی توانسته ده‌ها نفر از زنانی که در جمهوری کنگو به‌دلیل تجاوز جنسی به بیمارستان منتقل شده‌اند را تحت درمان قرار دهد. نادیا مراد نیز تلاش کرده به‌صورت علنی در راستای شفاف‌سازی جنایت‌ها و برده‌داری جنسی داعش سخن بگوید. نقطه مشترک این دو فرد آن است که هر دو در نقطه‌ای از جهان زندگی کرده‌اند که زن بودن در آن خطرناک است.

   نیویورک تایمز:

به نظر می‌رسد در این سال‌ها، قدرت‌نمایی بین کشورها، از صف‌آرایی نظامی، به درگیری‌های سایبری و جنگ نرم تبدیل شده است. این روزها، خبرهای هک‌ و حمله‌های سایبری متعددی به گوش می‌رسد. این روزنامه نیز در صفحه اول خود، گزارشی جدید علیه چین منتشر کرده است. طبق این گزارش، چین با استفاده از تراشه هایی به اندازه نوک مداد، رازهای تجاری اپل و آمازون را سرقت کرده، هرچند به نظر نمی‌رسد در این عملیات اطلاعات مشتریان سرقت شده باشد. این اقدام فراتر از هک‌های مبتنی بر نرم‌افزار است. در گزارش اصلی آمده که به نظر می‌رسد جاسوسان چینی مجرایی ایده‌آل برای سرقت اطلاعات یافته‌اند. این در حالی است که اپل به طور رسمی این گزاش را رد می‌کند. همچنین هرگونه همکار با اف‌بی‌آی دراین‌باره را نیز انکار می‌کند.

   داون:

«شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف پاکستان و رهبر اپوزیسیون توسط سازمان بازرسی NAB دستگیر و برای محاکمه روانه دادگاه شد. به گزارش صفحه اول این روزنامه، تعداد زیادی از طرفداران حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف با بستن مسیرها از تردد خودروی زرهی حامل شهباز شریف به سمت دادگاه لاهور جلوگیری کردند. همچنین گفته شده که تکاوران ارتش و پلیس تدابیر شدید امنیتی را اطراف دادگاه لاهور، محل محاکمه شهباز شریف به اجرا گذاشته‌اند. شهباز شریف برادر نخست وزیر سابق پاکستان اعلام کرد بدون دلیل دستگیر شده است. به گفته «خورشید شاه» از رهبران ارشد حزب مردم و رئیس سابق اپوزیسیون پاکستان، از سال 1985 بازداشت رئیس اپوزیسیون بی‌سابقه است.

 

 

ارسال نظر