دوقطبی «تایید یا رد» «کاوانا»

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۴۴:۰۹
کد خبر: ۱۳۱۰۳۹
دوقطبی «تایید یا  رد» «کاوانا»

گروه گوناگون|

 پس از رقابت‌های انتخاباتی 2016 امریکا، علاوه بر آنکه بسیاری افراد نگران وعده‌های عوام‌فریبانه دونالد ترامپ بودند، بسیاری از تحلیل‌گران نیز، تغییر ساختار رقابت انتخاباتی در امریکا را یکی از مهم‌ترین بحران‌های پیش رو در این کشور می‌دانستند. در آن سال، نامزدهای انتخاباتی، در مناظرات حزب جمهوری‌خواه، با اتهام‌زنی، زیرسوال بردن توانمندی‌ها و نسبت‌های ناروا به یکدیگر، سعی در تغییر افکار عمومی داشتند؛ موضوعی که اتحاد جامعه امریکا را به خطر انداخته و فضای اجتماعی را به سمت دو قطبی شدن پیش برد. آنطور که در بسیاری از بررسی‌ها گفته شده، فضای دو قطبی در عرصه سیاسی امریکا در شدیدترین میزان در 25 سال گذشته قرار گرفته است. در حالی که 65 درصد جمهوری‌خواهان و 63 درصد دموکرات‌ها معتقدند اشتراکات بسیار اندکی با اعضای حزب مقابل دارند. این چالش، تاکنون نیز در بسیاری از موارد سیاسی این کشور در میان امریکایی‌ها دیده می‌شود. آنطور که گفته شده در جریان اتهامات برت کاوانا، عموم مردم امریکا در مورد اینکه او تایید صلاحیت شود یا خیر، به دو دسته تقسیم شده‌اند. این در حالی است که پیش از این، در کنار افرادی که موافق یا مخالف تایید صلاحیت نامزد پیشنهادی ترامپ بودند، حدود 22 درصد هیچ نظری نداشتند. به گفته تحلیل‌گران، این موضوع نشان‌دهنده ادامه فضای دوقطبی در سیاست امریکاست که با رقابت‌های انتخاباتی 2016 در این کشور اوج گرفت.

در 15 جولای 2018، طبق یک نظرسنجی، حدود 41 درصد از امریکایی‌ها بر این باور بودند که مجلس سنا، باید صلاحیت برت کاوانا را برای در اختیار گرفتن عضویت دیوان عالی این کشور تایید کند. در این روز، هنوز هیچ خبری از اتهام‌ها علیه کاوانا منتشر نشده بود. این در حالی است که جلسه تایید نامزدی برت کاوانا برای عضویت در دیوان عالی امریکا، در مجلس سنای این کشور شروعی جنجالی داشته است. با این‌حال، تنها حدود 37 درصد از امریکایی‌هایی شرکت‌کرده در نظرسنجی در مورد کاوانا، بر این باور بودند که سنا نیابد صلاحیت او را به عنوان عضو دیوان عالی تایید کند. آنطور که گفته شده، منتقدان او را به «نقض حقوق اولیه زنان» متهم کرده‌ بودند. همچنین، بسیاری نگران گرایش‌های افراطی او و زیرپا گذاشتن بسیاری قوانین از سوی کاوانا بودند. برخی نیز، بر این باور بودند که ممکن است با روی کار آمدن کاوانا، پرونده دخالت روسیه در انتخابات امریکا مختومه شود. در این میان، دموکرات‌ها نیز هشدار داده بودند که گزینه ترامپ به معنی شروع دوران تازه‌ای از رویکردهای محافظه‌کارانه‌تر دیوان عالی نسبت به بعضی مسائل مهم اجتماعی باشد.

پس از آن، در سپتامبر 2018، برت کاوانا، نامزد رییس‌جمهوری امریکا برای عضویت در عالی‌ترین نهاد قضایی این کشور، با موج جدیدی از اتهام‌ها روبرو شد؛ اتهام‌هایی چون آزار و اذیت‌های جنسی. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها منتشر شده، در حالی که کمیته امور قضایی مجلس سنای امریکا خود را برای رای‌گیری تایید صلاحیت کاوانا آماده می‌کرد، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ با دو اتهام آزار و اذیت از سوی هم‌کلاسی‌های خود روبرو شد. این اتهام‌ها در حالی اعلام شد که دونالد ترامپ، مقاومت بسیاری داشته و اتهامات را توطئه حزب دموکرات امریکا می‌دانست. او بسیار امیدوار است که این قاضی محافظه‌کار، رای لازم را از سنای امریکا دریافت کند. گذشته از این رویکردها احزاب و مقامات سیاسی امریکا، بسیاری از افرادی که در نظرسنجی ماه جولای، در مورد تایید صلاحیت کاوانا نطری نداشتند نیز، واکنش‌هایی نشان دادند. هرچند که به‌نظر می‌رسد با اتهامات مطرح شده، عموم مردم امریکا نسبت به کاوانا بی‌اعتماد شوند، اما فضای دوقطبی و بازی‌های حزبی در این کشور، باعث شد که علاوه بر افزایش مخالفان این نامزد پیشنهادی، شمار افرادی که موافق رای‌اعتماد به کاوانا هستند نیز، رشد قابل‌توجهی داشته است. طبق تازه‌ترین نظرسنجی صورت‌گرفته در پایان ماه سپتامبر، حدود 46 درصد از امریکایی‌ها بر این باورند که مجلس سنا باید صلاحیت کاوانا را تایید کند. به گفته آنها، اتهامات وارده به نامزد پیشنهادی ترامپ، تنها دسیسه‌ای برای مخدوش کردن چهره جمهوری‌خواهان است. در این میان نیز، حدود 45 درصد از امریکایی‌ها به روند دادرسی سنا معترض بوده و اعلام کرده‌اند که کاوانا نباید رای صلاحیت بگیرد. این آمار در حالی منتشر شده که صدها استاد حقوق در امریکا در نامه‌ای با انتصاب قاضی پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی این کشور مخالفت کرده‌ و گفته‌‌اند، او در جلسه پرسش و پاسخ عدم صلاحیت خود را نشان داده است. همچنین، با افزایش احتمال اینکه جمهوری‌خواهان سنای امریکا به برت کاوانا برای تصدی کرسی خالی دیوان عالی رای دهند، صدها نفر از معترضان به محوطه کنگره و ساختمان دیوان عالی رفتند. آنطور که گفته شده، امروز قرار است در صحن سنا درباره صلاحیت کاوانا رای‌گیری شود.

 

ارسال نظر