سلطه الکتریکی‌ها در بازار خودرو

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۲۲:۳۰
کد خبر: ۱۳۰۹۵۱
سلطه الکتریکی‌ها در بازار خودرو

گروه گوناگون|

هم‌زمان با افزایش آلاینده‌ها، تلاش‌های بسیاری با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط‌زیست صورت می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین اقدامات کشورها، حرکت به سوی تولید خودروهای الکتریکی و بی‌نیاز از سوخت‌های فسیلی است. افزایش قابل توجه تولید و تقاضای خودروهای برقی موجب شده که شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و برنامه‌های متعددی برای طراحی و تولید خودروهایی با قدرت و کارایی بیشتر ارایه دهند.

در این میان، کشورهای اروپایی به‌ویژه شمال اروپا بیشتر از سایر کشورها در جهان به دنبال توسعه وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست هستند؛ به گونه‌ای که در سال جاری ۲۰۱۸ میلادی تقریبا نیمی از مجموع کل خودروهای فروخته شده در نروژ، برقی و الکتریکی بوده است.

تا پیش از این، هرچند که رقابت در بازار خودروهای برقی افزایش یافته و هرسال، نمونه‌های پیشرفته‌تری از این خودروها روانه بازار می‌شود اما تهیه باتری و وسایل جانبی خودروهای الکتریکی، مهم‌ترین چالش آنها به‌شمار می‌رفت. این در حالی است که طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده، چند شرکت بزرگ تولید خودروی الکتریکی، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای تولید و عرضه باتری این خودروها صورت داده است. همچنین، با توجه به پیش‌بینی‌هایی بانک تسویه‌های بین‌المللی، بازار جهانی باتری وسایل نقلیه الکتریکی، در سال‌های آینده رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. آنطور که گفته شده، در سال 2016، حجم بازار باتری‌ خودروهای برقی، حدود 14.99 میلیارد دلار بود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، در سال2016، چین یکی از غول‌های بازار خودروهای الکتریکی بود. بر اساس آمار، چین تا دسامبر 2016 موفق به فروش 645 هزار و 708 دستگاه خودروی برقی شد و این در حالی است که مجموع فروش خودروهای برقی در کل اروپا در همان مقطع زمانی معادل 637 هزار و 552 دستگاه بوده است.

پس از آن، تحلیل‌گران بسیاری پیش‌بینی کردند که سال‌های 2018 و 2019، نقطه عطفی برای توسعه و پیشرفت صنعت خودروهای برقی و الکتریکی خواهد بود؛ چرا که غول‌های خودروسازی در جهان به این نتیجه رسیده‌اند که باید با طراحی و تولید خودروهای پاک برقی به محیط زیست و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها کمک کرده و از طرفی نیز، رضایت و نیاز مردم و دولت‌ها را برآورده کنند.

همچنین بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سال 2017، گفته شد که در سال گذشته میلادی، خودروهای الکتریکی و برقی از حالت خودروهای غیر قابل استفاده که تنها در نمایشگاه‌های علم و فناوری از آنها رونمایی می‌شد، خارج شد و تولید انبوه خودروهای قابل استفاده آنها توسط خودروسازی‌های بزرگ آغاز شد. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته توسطBIS گفته شده که بازار باتری‌ خودروهای الکتریکی، هم‌راستا با رشد فروش این خودروها، قدرتمند شده و به رقم 38.79 میلیارد دلار خواهد رسید.

به‌گفته تحلیل‌گران، این رقم تا سال 2022، با افزایشی دوبرابری به 68.69 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین، از آنجایی که قیمت خودروهای الکتریکی و تجهیزات آنها یکی از مهم‌ترین دلایل کساد بودن بازار این خودروها بوده، شرکت‌های بزرگ خودروسازی در تلاش هستند که متوسط قیمت پکیج باتری تا سال 2025، به کمتر از 100 دلار کاهش یابد.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، بازار باتری خودروهای برقی تا سال 2026، حدود 93.94 میلیارد دلار خواهد بود. این در حالی است که گفته شده در سال 2026 تقریبا از هر 6 خودرو، یک خودرو الکتریکی خواهد بود. همچنین گفته شده که تا سال ۲۰۴۰ یک سوم ناوگان جهانی خودرو را خودروهای برقی تشکیل خواهند داد که جایگزین حدود ۸ میلیون بشکه نفت در روز می‌شود.

دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

 

ارسال نظر