خاموشی تدریجی تروریسم

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۱:۰۳:۲۹
کد خبر: ۱۳۰۶۲۳
خاموشی تدریجی تروریسم

گروه گوناگون| با توجه به تازه‌ترین گزارش‌های سالانه مرکز مبارزه با تروریسم، وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که شمار حملات تروریستی در سراسر جهان در سال گذشته میلادی حدود 23 درصد کاهش یافته است.  در سال‌های اخیر، ظهور گروهک‌های تروریستی در سراسر جهان و عملیات مرگبار متعدد، باعث شد که ناامنی در بسیاری از کشورها ایجاد شده و نگرانی‌های بسیاری برای دولتمردان به‌دنبال داشت. این موضوع علاوه بر ایجاد بحران‌ها امنیتی و افزایش تلفات بسیاری ناشی از عملیات تروریستی، موج گسترده‌ای از مهاجرت را به کشورهای اروپایی رقم زد. از طرفی، به‌دلیل ایجاد ناامنی در برخی کشورها به دلیل حضور گروهک‌های تروریستی، بیکاری و معضلات اقتصادی بسیاری برای برخی مناطق ایجاد شد. این در حالی است که با افزایش فشارهای ضدتروریستی در عراق، سوریه، افغانستان، لیبی، سومالی، یمن و... فعالیت بسیاری از گروه‌های تروریستی کاهش یافت. همچنین در سال 2017 گفته شد که به‌دنبال حملات گسترده ارتش عراق علیه داعش این گروه بیش از 60 درصد از قلمرو و نیروهای خود را از دست دادند. از آنجا که بسیاری از عملیات تروریستی در سراسر جهان تحت تسلط کامل داعش یا توسط اعضای این گروه صورت می‌گرفت، با کوچک‌شدن قلمروی داعش، شمار حملات تروریستی در جهان نیز، کاهش قابل‌توجهی یافته است.  آنطور که در گزارش‌ها گفته شده، این گروه از زمان تشکیل در سال 2006 – ترکیب شاخه القاعده در عراق ضمن اتحاد با چند گروه‌ تکفیری دیگر- عملیات و حملات تروریستی بسیاری را در سراسر جهان برعهده گرفتند. در آن سال نیز، شمار حملات تروریستی در جهان به بیش از 4 هزار مورد رسید که در مجموع، حدود 20 هزار و 500 تلفات بر جای گذاشت. در سال 2007 نیز، شمار حملات تروریستی صورت گرفته در سراسر جهان، حدود 14 هزار و 414 مورد بود که در مجموع این حملات، نزدیک به 23 هزار نفر کشته شدند. این در حالی است که همچنان بخش قابل‌توجهی از حملات تروریستی بر عهده داعش یا گروه‌های وابسته به آنها بود. در میان سال‌های 2008 تا 2010، فعالیت‌های تروریستی در سراسر جهان کاهش قابل‌توجهی یافته و به 11 هزار مورد رسید. در مجموع فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی، سالانه حدود 13 تا 15 هزار تلفات نیز بر جای ماند. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، از سال 2010، فعالیت گروه داعش به سرکردگی ابوبکر البغدادی، به‌صورت رسمی آغاز شد.

در سال 2011، اسامه بن‌لادن سرکرده گروه القاعده، در عملیاتی به دست نیروهای امریکا کشته شد. پس از آن، فعالیت این گروه تروریستی نیز کاهش یافت و در سراسر جهان، شمار عملیات تروریستی در سال 2012 به 6 هزار و 777 مورد رسید. این تعداد حملات در سال 2011، بیش از 10 هزار مورد بود. آنطور که گفته شده، شمار تلفات عملیات تروریستی در سال 2012 نیز، حدود 11 هزار نفر اعلام شد. در سال‌های 2013 و 2014، داعش قدرت بسیاری پیدا کرد. طبق آمار منتشر شده، مهم‌ترین موفقت داعش در سال 2014، تصرف موصل و تکریت، دو شهر مهم عراق بود. این گروه تروریستی در ماه‌های بعد نیز، پیشروی‌های زیادی داشته و تا سال 2015 توانستند حدود نیمی از خاک سوریه و بخش‌های شمال غربی عراق را تحت تسلط خود دربیاورند. این در حالی است که در سال 2014 نیز، شمار حملات تروریستی در جهان افزایش یافته و به بیش از 300 هزار مورد رسید. در این حملات نیز، حدود 33 هزار نفر در سراسر جهان کشته شدند. آنطور که در آمار رسمی اعلام شده بود، شمار حملات تروریستی جهانی در سال 2014 حدود 35 درصد افزایش داشته است که در مقایسه با سال 2013، نزدیک به 81 درصد افزایش نشان می‌دهد که اکثر آنها به دلیل فعالیت‌های تروریستی در عراق، افغانستان و نیجریه بود. در این سال علاوه بر داعش، شبه‌نظامیان بوکوحرام نیز عملیات تروریستی گسترده‌ای انجام دادند. در سال 2015 هرچند که عملیات تروریستی مرگبار در شهرهای اروپا به‌وقوع پیوست اما بطور کلی شمار حملات تروریستی در جهان کاهش یافته و به 12 هزار مورد رسید. در سال 2016 نیز، این سیر نزولی کاهش حملات تروریستی ادامه داشته و در مجموع، حدود 11 هزار و 150 مورد عملیات مرگبار تروریستی در سراسر جهان به‌وقوع پیوست.  

همانطور که گفته شد، در سال 2017، شمار وقایع تروریستی در سراسر جهان در مقایسه با سال 2016 کاهش 23 درصدی داشت. همچنین گفته شده که تعداد تلفات حوادث تروریستی نیز با 27 درصد کاهش به 18 هزار نفر رسید.

 

 

ارسال نظر