175 امین سالگرد انتشار اکونومیست

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۴:۳۵
کد خبر: ۱۲۹۶۵۹
175 امین سالگرد انتشار اکونومیست

 مـانـیفـست لیبرالیسم در محاق

اکونومیست، 175 سال پیش‌، در سپتامبر 1843، انتشار منظم خود را آغاز کرد. این نشریه انگلیسی‌زبان متعلق به شرکت روزنامه اکونومیست بوده که توسط جیمز ویلسون انتشار آن  آغاز شد.

 این نشریه که هر پنج‌شنبه و بطور همزمان در 6 کشور به چاپ می‌رسد، مهم‌ترین رویدادهای تجاری و سیاسی هفته را تحت پوشش قرار می‌دهد. یکی از ویژگی‌های بارز این نشریه‌ آن است که این رویدادها را بطور کلی، در طرح جلد خود به تصویر

می‌کشد.

 آنطور که گفته شده، مخاطبان این نشریه را غالبا افراد تحصیل‌کرده، مدیران و سیاست‌گذاران تشکیل می‌دهند. آنطور که در شماره 14 سپتامبر این نشریه (تازه‌ترین شماره منتشر شده) دیده می‌شود، این نشریه طرح جلد خود را به صدو هفتادو پنجمین سالگرد انتشار خود اختصاص

 داده است.

 این نشریه، در این شماره، ضمن اشاره به سالگرد تاسیس خود، نگاه ویژه‌ای به لیبرالیسم داشته است. آنطور که در گزارش اکونومیست آمده، حدود 175 سال پیش، این نشریه کمپینی در جهات حمایت از لیبرالیسم تشکیل داده بود و امروز، جهان شاهد نابودی لیبرالیسم است؛ چرا که پوپولیست‌ها در این سال‌ها، با قدرت ظاهر شده‌اند. اکونومیست در خصوص این صحبت، اشاره‌ای به انتخابات امریکا، ایتالیا و سوئد داشته و اعلام کرده که بسیاری از کشورها، گرفتار سردمداران پوپولیست شده که با عوام‌فریبی، بر ضد لیبرالیسم طغیان کرده‌اند. اکونومیست در شماره جدید خود که به مناسبت 175 امین سالگرد انتشارش، با جلد زیبایی منتشر شده، ‌نوشته است که لیبرالیسم، ‌جهان مدرن را ساخته است اما این دنیای مدرن علیه خود لیبرالیسم شده است .

 این نشریه در ادامه مطلب خود در اثبات جهان مدرن علیه لیبرالیسم، می‌آورد: اروپا و امریکا در گیر و‌دار یک شورش مردمی علیه نخبگان لیبرال هستند، ‌کسانی که قادر نیستند یا نمی‌خواهند که مشکلات مردم عادی را حل کنند . در 25 سالی که جابه‌جایی به سمت آزادی و بازار آزاد صورت گرفته بود این روند معکوس شده، ‌حتی در موردی مثل چین که به زودی بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا می‌شود، ‌نشان می‌دهد که دیکتاتوری‌ها هم می‌توانند رونق و شکوفایی  ایجاد کنند.

گزارش اکونومیست بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های دیگر داشت . در این گزارش، ‌سردبیر اکونومیست به این موضوع می‌پردازد که چرا لیبرالیسم با چالش‌هایی روبرو است که می‌تواند آن را به اضمحلال بکشاند، چرا لیبرالیسم نتوانسته الگوی موفقی را در جهان پیاده کند که مردم عادی را جذب خود کند. این موضوع برای خود اکونومیست بسیار سوال برانگیز بوده است که چرا رای‌دهندگان غربی از دموکراسی موجود ناامید شده‌اند و این سیستم را برای خود ناعادلانه  می‌دانند.

 

ارسال نظر