تحصیلات بی‌سرانجام

۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۳۰۳
تحصیلات بی‌سرانجام

گروه گوناگون|

در سال‌های اخیر، به‌دلیل بحران‌های اقتصادی و درگیری‌های سیاسی، بازار کار در بسیاری از کشورها آشفته شده و آمار بیکاری افزایش قابل‌توجهی داشته است. از طرفی، اشتغال‌زایی دولتی نیز در بسیاری از کشورها کاهش یافته و به‌دلیل نگرانی‌های مالی، سرمایه‌گذاران تمایل کمتری برای هزینه در بخش کارآفرینی دارند. بر این اساس، روزبه‌روز آمار بیکاری در سراسر جهان افزایش یافته و این موضوع، مهاجرت‌های کاری بسیاری نیز به‌دنبال دارد. این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از بیکاران را افراد تحصیل‌کرده و متخصصان تشکیل می‌دهند. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، یکی از مهم‌ترین معضلات دولت‌ها در زمینه بیکاری، مربوط به افرادی می‌شود که پس از پایان تحصیلات دانشگاهی امکان راهیابی به بازار کار را ندارند. طبق آمار منتشر شده، بیکاری گریبان امریکا را نیز گرفته است؛ کشوری که در سال‌های گذشته رتبه قابل‌توجهی در اشتغال‌زایی داشت. گفته شده که نرخ بیکاری امریکا تا پایان فوریه ۲۰۱۸ در سطح ۴.۱ درصد باقی ماند اما تعداد بیکاران ۲۲هزار نفر افزایش یافت. این در حالی است که تعداد فارغ‌التحصیلان در امریکا، به‌ویژه در مقطع دکتری، روبه‌افزایش است و آنطور که گفته شده، به‌دلیل رشد هزینه‌های تحصیل در امریکا، فارغ‌التحصیلان، بسیار نیازمند یافتن شغلی مناسب هستند. به گفته بسیاری از تحلیلگران، علاقه و گرایش افراد در انتخاب رشته تحصیلی نقش قابل‌توجهی دارد، این در حالی است که در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی، با وجود تقاضای زیاد دانشجویان، نرخ بیکاری بالایی وجود دارد که این موضوع، چالش‌های فراوانی برای فارغ‌التحصیلان ایجاد می‌کند. در تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از دانشگاه‌های امریکا، به معرفی رشته‌هایی پرداخته شده که با وجود تقاضای و گرایش بالا، فارغ‌التحصیلان آن نرخ قابل‌توجهی در بیکاری دارند. در این میان، دانشجویانی که تحصیلات‌شان درباره رسانه‌های جمعی است، بیشترین میزان بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند. طبق آمار اعلام شده در ژانویه 2018، از مجموع سهم بیکاری فارغ‌التحصیلان در امریکا، حدود 7.4 درصد مربوط به فارغ‌التحصیلان رسانه‌های جمعی بود. این در حالی است که امروزه با گسترش روزافزون اینترنت، رسانه‌های برآمده از فضای اینترنت، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. فلسفه نیز، از دیگر رشته‌هایی است که با وجود آنکه بسیاری افراد گرایش بسیاری به مطالعات فلسفی و تاریخ دارند، اما این رشته، بازار کار مناسبی ندارد. آنطور که در بررسی‌های آغاز سال 2018 اعلام شده، حدود 6.2 درصد از سهم بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در امریکا، به رشته فلسفه اختصاص دارد.

در سال‌های اخیر، خبرهای بسیاری از کاهش شرکت‌کنندگان رشته ریاضی و فیزیک در بسیاری از دانشگاه‌های جهان منتشر شده است. آنطور که در تازه‌ترین گزارش‌ها گفته شده، بازار کار رشته ریاضی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که دانشجویان، تمایل چندانی به تحصیل در این رشته ندارند. طبق آمار، حدود 5.6 درصد از سهم تحصیل‌کرده‌های بیکار در امریکا، مربوط به فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی است. بر این اساس، رشته ریاضی، رتبه سوم را در میان بیکارترین رشته‌های تحصیلی به‌خود اختصاص داده و علوم کامپیوتر نیز، با سهم 4.4 درصدی در بیکاری فارغ‌التحصیلان امریکا، در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

هر سال، جذابیت‌های هنر، مخاطبان بسیاری را به فراگیری این رشته دانشگاهی می‌کشاند؛ رشته‌هایی با هزینه‌های بالا اما با بازار کاری بسیاری محدود. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، هنر‌های نمایشی بیشترین آمار بیکاری را در میان سایر رشته‌های هنری به خود اختصاص داده است. این موضوع تقریبا در بسیاری از کشورها یکسان است و فارغ‌التحصیلان امریکایی در رشته هنرهای نمایشی نیز، چالش‌های بسیاری برای ورود به بازار کار دارند. طبق آمار منتشر شده در ژانویه 2018، هنرهای نمایشی سهمی 4.2 درصدی در بیکاری فارغ‌التحصیلان امریکا دارد. بر این اساس، درصد بیکاری در رشته‌های رسانه‌های جمعی، فلسفه، ریاضی، علوم کامپیوتر و هنرهای نمایشی از میانگین بیکاری فارغ‌التحصیلان امریکا بالاتر است.

به نظر می‌رسد با تحولات گسترده مالی در جهان، رشته‌های مربوط به اقتصاد، توجه بسیاری افراد را به خود جلب کرده و بازار کار مناسبی داشته باشد. در این میان اما، آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان، گزارش دیگری از رشته امور مالی دارد. این رشته در میان فارغ‌التحصیلان امریکایی، بازار کار مناسبی نداشته و سهم 3.7 درصدی در بیکاری تحصیل‌کرده‌های امریکا را به خود اختصاص داده است. دانشجویان تاریخ هنر نیز، در فهرست فارغ‌التحصیلان بیکار امریکا که در ژانویه 2018 منتشر شده، قرار گرفته‌اند. مهندسی کامپیوتر، آموزش‌های ویژه و تکنیسین‌های پزشکی نیز، سهمی حدود 1 تا 3 درصد در بیکاری فارغ‌التحصیلان بیکار امریکایی دارند.

 

 

ارسال نظر