اروپایی‌ها، راضی از خدمات درمانی

۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۲۱۷
اروپایی‌ها، راضی از خدمات درمانی

گروه گوناگون     یکی از برنامه‌های مهم‌ دولت‌ها در تمام کشورها، رسیدگی به بحث خدمات درمانی است که در سال‌های اخیر، به یکی از چالش‌های بزرگ تبدیل شده، چرا که طبق آمارهای منتشر شده، به‌ویژه در کشورهای اروپایی، جمعیت رو به پیری رفته و این موضوع، نیاز به خدمات درمانی را افزایش می‌دهد. همچنین، هزینه‌های بسیاری را به دولت‌ها تحمیل می‌کند. در کشورهای پیشرفته، دولت با اخذ مالیات، متولی اصلی بیمه درمانی به‌شمار می‌رود. آنطور که گفته شده، در برخی کشورها شهروندان نه‌تنها در مقابل بیماری‌ها از طریق سیستم‌های دولتی تحت حمایت قرار دارند بلکه مکانیسم‌های حمایتی دیگری مانند بیمه‌های خصوصی، بازرگانی و موسسات غیرانتفاعی را نیز در اختیار دارند. این در حالی است که سیستم سلامت و بهداشت بسیاری از کشور‌ها در 30 سال گذشته با چالش روبه رو بوده است و مهم‌ترین عامل آن توزیع و انتقال بیماری‌ها و پیر شدن جمعیت است.

طبق آمار منتشر شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بطور متوسط نیمی از افراد تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی، درمانی دولت قرار دارند. همچنین، میزان رضایتمندی از سیستم بهداشت و درمان، در میان شهروندان اروپایی بسیار بالاست. طبق نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته، حدود 85 درصد از شهروندان بریتانیایی، از خدمات درمانی دولتی رضایت داشته و آن را کافی می‌دانند. آن طور که در سایر گزارش‌ها گفته شده، خدمات بهداشتی و درمانی در بریتانیا، گسترده‌ترین سیستم درمانی یکپارچه در جهان است که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شده و تاکنون یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت بریتانیاست. مجارستان نیز، دومین کشوری است که شهروندان آن، از سیستم بهداشت و درمان در این کشور رضایت بسیاری دارند. آنطور که در این گزارش‌ گفته شده، حدود 80 درصد از شهروندان مجارستان که در نظرسنجی شرکت کردند، خدمات بهداشت و درمان کشور خود را کافی و رضایت‌بخش می‌دانند. در سوئد نیز، حدود 74درصد از شهروندانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، از سیستم بهداشت و درمان در کشورشان اظهار رضایت کرده‌اند. این در حالی است که طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، نظام بهداشت و درمان در سوئد با چالش‌های بزرگی روبروست. پیش‌بینی شده که افزایش جمعیت سالمندان در ترکیب با هزینه‌های درمان موجود شرایط اقتصادی را به مرحله‌ای می‌رساند که در آینده‌ای نه چندان دور، پول کافی برای دستیابی به این خدمات در دست افراد نخواهد بود. در اسپانیا، شیلی و فرانسه نیز، رضایت 70 درصدی از سیستم بهداشت و درمان در میان شهروندان وجود دارد. سیستم خدمات درمانی دولتی اسپانیا موسسه ملی بهداشت عمومی نام دارد. کارفرمایان باید پس از استخدام کارمندان در هر یک از صندوق‌های خدمات درمانی این کشور او را ثبت نام کنند و طبق قانون باید در سراسر کشور نیز بهداشت و درمان خصوصی هم در دسترس است. هر فرد پس از دریافت کارت تامین اجتماعی می‌تواند به نزدیک‌ترین مرکز بهداشت و درمان مراجعه کند و از خدمات رایگان آن استفاده کند. در فرانسه نیز، رضایت شهروندان در حالی اعلام شده که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، درباره کیفیت سیستم سلامت و بهداشت فرانسه هشدار داده است. براساس آخرین ارزیابی‌ها، فرانسه از نظر تخصیص درصد تولید ناخالص داخلی به بخش بهداشت و درمان رتبه یازدهم است و در حال حاضر هزینه‌های بهداشتی و درمانی حدود 70 تا 100 درصد در این کشور تحت پوشش دولت است.

در میان شهروندان کلمبیایی نیز که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند، حدود 69 درصد از افراد از سیستم خدمات درمانی خود رضایت کامل را دارند که این میزان رضایت در میان کانادایی‌ها، به 67 درصد رسیده است. بطور کلی امور بهداشت و درمان در کانادا رایگان است. این خدمات پزشکی شامل ویزیت و انواع آزمایش‌هاست که درمقابل داشتن کارت بهداشتی انجام می‌شود. در برزیل، ایتالیا، آرژانتین، پرو و استرالیا نیز، حدود 60 تا 66 درصد افرادی که در نظرسنجی‌ شرکت کرده‌اند، از خدمات درمانی کشورشان رضایت کامل داشتند. هرچند که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که کاهش بودجه و ناپایداری‌های سیاسی مشکلات موجود نظام بهداشتی برزیل را که با افزایش تقاضاهای بیماران روبه‌روست، افزایش داده است، با این‌حال، مردم این کشور همچنان از سیستم بهداشت و درمان خود رضایت دارند. همچنین، طبق گزارش‌های منتشر شده، سیستم بهداشت و درمان در کشور استرالیا خدمات درمانی با کیفیت و با صرفه‌ای به مردم ارایه می‌دهد که شامل پوشش درمانی است که دولت از آن حمایت می‌کند. دولت استرالیا تلاش دارد که همه مردم به بهترین خدمات درمانی دسترسی داشته باشند، بر این اساس، بیمه خدمات درمانی استرالیا برای شهروندان استرالیا بسیار مفید و راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد.

حدود 57 درصد از مکزیکی‌ها نیز، در این نظرسنجی سیستم بهداشت و درمان خود را کارآمد و مفید معرفی کردند و بیش از نیمی از شهروندان افریقای جنوبی نیز، از خدمات بهداشت و درمان کشور خود اظهار رضایت کرده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود افریقای جنوبی در همسایگی دچار بی‌ثباتی نظامی و سیاسی بوده و بی‌قانونی و فقر بیش از حد باعث شده است که شاخص امید به زندگی تنها 49 سال باشد.

 

 

ارسال نظر