نفتا بدون کانادا

۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۰۰:۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۲۸۷۲۸
نفتا بدون کانادا

  نیویورک تایمز:

ترامپ به کانادا ۹۰ روز مهلت داد تا شرایط جدید پیمان نفتا را بپذیرد. نیویورک تایمز در صفحه اول خود، با اعلام این خبر، گزارشی درباره مذاکرات بی‌نتیجه امریکا و کانادا منتشر کرد. طبق این گزارش، دونالد ترامپ، به‌دنبال جنگ تجاری و در ادامه سیاست‌های مبتنی بر تحریم کشورها، به کانادا 90 روز مهلت داد تا شرایط جدید نفتا را قبول کند. این در حالی است که در توافق جدید نفتا، ترامپ با مکزیک، بدون کانادا مذاکره و نتیجه را به اطلاع کنگره رساند. کانادا نیز در مقابل اعلام کرده که دوباره با امریکا در این باره مذاکره خواهد کرد. مذاکرات بر سر معاهده نفتا بیش از یک سال پیش بین امریکا، کانادا و مکزیک آغاز شد. در این مدت تهدیدهای مکرر دونالد ترامپ در مورد فسخ این معاهده که در سال ۱۹۹۴ امضا شده، بازار مالی را آشفته کرد و باعث کاهش ارزش واحد پول مکزیک و کانادا شد. در نهایت، امریکا و مکزیک در خصوص بازبینی و تغییرات در معاهده نفتا به توافق رسیدند.

این مذاکرات روی مقررات صنایع خودروسازی متمرکز بود. پس از این توافق، دونالد ترامپ به کانادا تا روز جمعه مهلت داد تا با شروط مربوط به تجارت خودرو و سایر موضوعات توافق کند و تهدید کرد که اگر توافق سه جانبه حاصل نشود ممکن است برای خودروهای ساخت کانادا که مقصد عمده آن بازار امریکاست، تعرفه وضع کند.

  ال پایس

این روزنامه در صفحه اول خود، خبری از قطع کامل کمک‌های مالی امریکا به آوارگان فلسطینی منتشر کرد. طبق این گزارش، سخنگوی وزارت‌ امور خارجه امریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پس از بررسی دقیق موضوع تصمیم گرفته شد که امریکا دیگر در کمک‌رسانی مالی به آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک مشارکت نکند. تشکیلات خودگردان فلسطین نیز، تصمیم امریکا برای قطع کامل کمک‌های خود به آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی را محکوم کرد.  همچنین، از سوی دیگر استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با انتشار بیانیه‌ای از رویکرد تازه دولت امریکا در قبال «یو.ان. آروا» ابراز تاسف کرده و این آژانس را نهادی تاثیرگذار در ارایه خدمات به آوارگان فلسطینی و مشارکت در ثبات منطقه خوانده است. آنطور که گفته شده، بیش از 500 هزار نفر از فرزندان آوارگان فلسطینی در مدارس تحت مدیریت «یو.ان.آروا» در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن تحصیل می‌کنند. این سازمان بین‌المللی همچنین وظیفه کمک رسانی در حوزه بهداشت و سلامت و نیز مساعدت‌های اجتماعی به آوارگان فلسطینی را نیز برعهده دارد. با وجود مخالفت‌های بسیاری که با تصمیم امریکا در خصوص قطع کمک به آوارگان فلسطینی صورت گرفته، رژیم صهیونیستی از تصمیم امریکا برای قطع کمک مالی به آژانس امداد و کار پناهندگان فلسطینی تمجید کرد.

 

 

ارسال نظر