ایران کدام فیلم را به اسکار می‌فرستد؟

۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۰۰:۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۲۶
ایران کدام فیلم را به اسکار می‌فرستد؟

با توجه به قوانین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در مجموع ۶۰ فیلم ایرانی حایز شرایط انتخاب به عنوان نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی سال ۲۰۱۹ هستند؛ البته قطعا تعداد فیلم‌هایی که با توجه به حضورهای بین‌المللی‌شان و شانس اکران در امریکا گزینه‌های بهتری هستند و شانس دارند، زیاد نیست.

جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی هر ساله از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی امریکا به فیلم بلندی اعطا می‌شود که خارج از امریکا و به زبان غیرانگلیسی ساخته شده باشد.

زمانی که اولین مراسم جوایز اسکار در ۱۶ می‌۱۹۲۹ برگزار شد، هیچ بخش ویژه‌ای برای تقدیر از بهترین فیلم خارجی وجود نداشت. آکادمی اسکار بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۹۵ جایزه‌ای افتخاری را برای بهترین فیلم خارجی اکران شده در امریکا در نظر گرفت، گرچه این جوایز بطور مرتب اعطا نمی‌شد و برای مثال در سال ۱۹۵۲ هیچ فیلمی به عنوان بهترین فیلم خارجی معرفی نشد.

همچنین هیچ رقابتی میان فیلم‌های خارجی وجود نداشت و تنها یک فیلم به عنوان برنده جایزه افتخاری بهترین فیلم برگزیده می‌شد. اما از سال ۱۹۵۶ و همزمان با بیست‌ونهمین دوره جوایز اسکار، بخش رقابتی ویژه‌ای برای بهترین فیلم خارجی (غیرانگلیسی) ایجاد شد که تا کنون هر ساله جایزه اسکار بهترین فیلم را به اثر برگزیده اعطاء می‌کند.

پس از اینکه تمامی کشورهای نماینده خود را به آکادمی معرفی کردند، نسخه‌ای از تمامی فیلم‌ها با زیرنویس انگلیسی به آکادمی ارسال می‌شود و اعضای کمیته بهترین فیلم خارجی پس از تماشای آثار، با رأی‌گیری پنهان خود در ابتدا فهرست بلند نامزدها متشکل از ۱۰ فیلم و در نهایت فهرست ۵ فیلم به عنوان نامزدهای نهایی این شاخه معرفی می‌کنند. بر اساس اعلام اکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار تمامی فیلم‌ها برای کسب شرایط لازم برای حضور در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار در سال ۲۰۱۹ باید نه زودتر از تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۷ (۹ مهر ۱۳۹۶) و نه دیرتر از ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ (۸ مهر ۹۷) حداقل به مدت ۷ روز پیاپی در سینماهای کشور مبدا اکران تجاری شده باشند.  با توجه به فهرست اکران سینمای ایران در این بازه زمانی یک‌ ساله در مجموع ۶۰ فیلم سینمایی که شامل سه انیمیشن و یک مستند نیز می‌شود واجد شرایط حضور به عنوان نماینده ایران در اسکار پیش رو هستند (تاریخ آغاز اکران این فیلم‌ها در مقابل آنها آورده شده است) اما قطعا با توجه به حضورهای بین‌المللی و اکران جهانی تعداد معدودی از این فیلم‌ها حائز شرایط هستند، در ادامه فقط نام فیلم‌ها را تیتروار اعلام می‌کنیم.

فیلم‌های «بدون تاریخ بدون امضاء» به کارگردانی وحید جلیلوند، «عصبانی نیستم» از رضا دُرمیشیان، «سد معبر» ساخته محسن قرایی، «آنسوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی، «خفگی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «خانه دختر» شهرام شاه‌حسینی، «اسرافیل» از آیدا پناهنده، «لاتاری» به کارگردانی محمد حسین مهدویان، «به وقت شام» از ابراهیم حاتمی‌کیا، «خوک» ساخته مانی حقیقی، «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد، «چهارراه استانبول» از مصطفی کیایی، «دارکوب » به کارگردانی بهروز شعیبی، انیمیشن «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان، «دلم می‌خواد» از بهمن فرمان‌آرا، «تنگه ابوقریب» از بهرام توکلی و «شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله را می‌توان از شانس‌های اصلی انتخاب به عنوان نماینده اسکار ایران در سال ۲۰۱۹ برشمرد.  فیلم اسپانیولی زبان «همه می‌دانند» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی و محصول مشترک سینمای اسپانیا، ایتالیا و فرانسه آن‌طور که از سوی رسانه‌های اسپانیایی اعلام شده، یکی از سه نامزد اصلی برای معرفی به عنوان نماینده سینمای اسپانیا است، در نتیجه با توجه به اکران نشدن در ایران و نداشتن شروط لازم، از سوی کشور خودمان نمی‌تواند به اسکار معرفی شود.

اصغر فرهادی دو بار برای سینمای ایران اسکار را به ارمغان آورد؛ یک بار برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» و بار دیگر برای «فروشنده». البته فیلم‌هایی که در ادامه و تا تاریخ ۸ مهر ۹۷ در سینماهای ایران اکران شوند نیز به فهرست فیلم‌های واجد شرایط انتخاب برای اسکار ۲۰۱۹ اضافه خواهند شد.

آخرین مهلت ارسال و معرفی فیلم‌ها از سوی کشورهای مختلف برای رقابت در شاخه بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۹ روز اول اکتبر ۲۰۱۸ (۹ مهرماه) اعلام شده است.

 

ارسال نظر