کوچک‌ترین کلیسای جهان را دریابید

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۱:۲۲:۲۷
کد خبر: ۱۲۸۲۲۳
کوچک‌ترین کلیسای جهان را دریابید

آوار سرویس بهداشتی تخریب‌شده در چند قدمی کلیسای کوچک «باربارادیکاتو» هنوز جمع نشده است؛ آواری که البته دل را خوش می‌کند برای آزاد شدن یکی از کوچک‌ترین کلیساهای جهان.

کلیسای «باربارا دیکاتو» یا همان قدیسه نگهبانِ معمارانِ پل ورسک یکی از کوچک‌ترین کلیساهای جهان که نه، بلکه یکی از کوچک‌ترین عبادتگاه‌های ایران محسوب می‌شود. می‌توان گفت که با از دست دادن کاربری‌اش هیچ توجهی نسبت به آن نشد، هرچند قدمت حضورش به واسطه نسبتی که بین آن فضا و پل «ورسک» وجود دارد، آن را متمایز کرده است. به گزارش ایسنا، جاده فیروزکوه در سرخ‌آباد سوادکوه، پشتِ دیوارهای چند مغازه بین‌راهی، سازه‌ای هر چند کوچک اما ارزشمند در خود جای داده که بارها تهدید به تخریب شده، اما مالکان زمین دست‌کم به دلیل توجهشان به قدمت این بنا و عبادتگاه بودنش، هنوز برای تخریب‌اش قدمی برنداشته‌اند! هر چند به گفته برخی مردم بومی منطقه، ساخت سرویس‌های بهداشتی درست در چند قدمی این فضای عبادتگاهی در اوایل انقلاب با از بین بردن نقطه دید این کلیسای کوچک انجام شده بود، اما بالاخره کمتر از یک سال پیش به همت مسوولان شهری و میراث فرهنگی مازندران سرویس‌های بهداشتی از آن نقطه به جای دیگری جابه‌جا شدند.

حالا این قدیسه نگهبان، هر چند از حصار دیوارها رها شده، ولی هنوز به توجه نیاز دارد تا باقی‌مانده‌های بنای سه در سه متری‌اش را سرپا نگه دارد.

 

ارسال نظر