کلاهبرداری‌های آنلاین

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۶:۱۷
کد خبر: ۱۲۸۱۲۷
کلاهبرداری‌های آنلاین

گروه گوناگون| در سال‌های اخیر، اینترنت باعث افزایش سرعت در انجام بسیاری فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی شده و زمان را برای کاربران حفظ می‌کند. تقریبا این روزها، بسیاری از معاملات تجاری بزرگ تا خرده‌فروشی‌ها، به صورت آنلاین برگزار می‌شود. از طرفی، این ورود فناوری به زندگی روزمره، چالش‌هایی نیز به ‌همراه داشته است. آنطور که در سال‌های اخیر گزارش داده شده، در کنار بازار داغ آنلاین، کلاهبرداری‌های اینترنتی نیز رشد قابل‌توجهی داشته است. درواقع، کلاهبرداری اینترنتی و برداشت غیرمجاز از حساب افراد، در سال‌های اخیر در صدر جرایم اینترنتی قرار گرفته است. طبق آمار منتشر شده، کلاهبرداری اینترنتی، خسارتی بیش از 100 میلیارد دلار به شرکت‌های خصوصی و دولتی وارد کرده است. متهمان به این جرم، با راهکارهای متعددی اقدام به کلاهبرداری و سودجویی اینترنتی از افراد و صاحبان مشاغل کرد. و توانسته‌اند مبالغ قابل‌توجهی به دست بیاورند. گفته شده به تعداد کاربران اینترنت، می‌تواند راه‌های کلاهبرداری و اخاذی وجود داشته باشد. طبق تازه‌ترین بررسی‌های مرکز تجارت بهتر، کلاهبرداری‌های اینترنتی علاوه بر رشد جهانی، در امریکا نیز افزایش قابل‌توجهی داشته و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. این در حالی است، با همه این تهدیدها و هشدارها، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا قوانین مصوب در دوره باراک اوباما در خصوص نحوه استفاده از حملات سایبری را لغو کرده است؛ تدابیری که اکنون از دید دونالد ترامپ چندان مهم به نظر نمی‌رسد.

آنطور که در گزارش‌ها گفته شده، در سال 2017، حدود 46 هزار فقره کلاهبرداری اینترنتی در امریکا ثبت شده که رشد قابل‌توجهی را در مقایسه با سال 2016 نشان می‌دهد. در سال 2016، حدود 23 هزار و در سال 2015 نیز، حدود 13 هزار فقره کلاهبرداری آنلاین در امریکا ثبت شده بود. طبق آمار، امریکا در سال گذشته میلادی، افزایشی حدود 30 هزار فقره در کلاهبرداری اینترنتی داشته است. این در حالی است که در سال 2017 سرویس پیشگیری از جرایم کلاهبرداری بریتانیا نیز اعلام کرد که جرایم سایبری در بریتانیا رو به افزایش است و کارت‌های هوشمند و حساب افراد توسط هکرها مورد دستبرد قرار می‌گیرد.

همانطور که گفته شد، آمار نشان می‌دهد که کلاهبرداری‌های اینترنتی در جهان رشد قابل‌توجهی داشته و خسارت‌های بسیاری به افراد و صاحبان کسب‌وکارها وارد کرده است. در تازه‌ترین اخبار سال 2018 از امریکا نیز گفته شده که زندانیان در ۵ زندان یکی از ایالت‌های امریکا با سوءاستفاده از شکاف امنیتی در تبل‌‌های خود، دست به سرقت حدود ۲۲۵ هزار دلار اعتبار زده‌اند. این در حالی است که با توجه به اینکه هنوز چند ماهی به پایان سال 2018 باقی مانده، اما تاکنون بیش از 30 هزار فقره کلاهبرداری اینترنتی در امریکا ثبت شده است. کلاهبرداری‌های اینترنتی، هک پایگاه‌های داده دولتی و تجاری و شبکه‌های ماهرانه نرم‌افزاری برای دزدی از میلیون‌ها رایانه بدون باقی گذاشتن هیچ ردپایی، نگرانی‌های قابل‌توجهی برای امریکایی‌ها ایجاد کرده است. از طرفی، طبق گزارش‌های منتشر شده، روش‌های اولیه سرقت هویت همچون دزدیدن کیف پول، جست‌وجوی مدارک و دزدیدن اسناد و فریب مشتریان برای پی بردن به اطلاعات شخصی نیز بی‌وقفه ادامه دارد. سارقان، می‌توانند از هویت‌هایی که دزدیده‌اند برای دستیابی به شغل موردنظر و یا فریب پلیس به هنگام دستگیری استفاده کنند. همچنین، گفته شده که کارت‌های اعتباری و حساب‌های سپرده دیگر تنها اهداف نیستند بلکه سرقت خدمات تلفن همراه و ثابت، خدمات کابلی و ماهواره‌ای، خدمات برق، آب و گاز، خدمات پرداخته اینترنتی، بیمه درمانی، وام مسکن و اجاره خانه، خودرو، قایق و دیگر اشکال تامین مالی و وام و همچنین خدمات دولت نیز به فهرست سرقت‌ها در امریکا اضافه‌شده است. با این‌حال، همانطور که گفته شد افزایش امنیت سایبری، در اولویت دولت دونالد ترامپ قرار ندارد.

 

ارسال نظر