«دف» جهانی می‌شود

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۳۸:۴۹
کد خبر: ۱۲۷۹۶۳
«دف» جهانی می‌شود

نشست رسانه‌ای هشتمین جشنواره بین‌المللی «دف نوای رحمت» ش با حضور بیژن کامکار و تعدادی از مدیران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. بیژن کامکار مدرس و هنرمند شناخته شده عرصه دف نوازی که در این دوره از جشنواره به عنوان یکی از اعضای اصلی شورای سیاست‌گذاری حضور دارد، هم در این نشست خبری ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت استاد عزتالله انتظامی و سیدضیاالدین دری توضیح داد: مدتی است که در برخی محافل شنیده می‌شود هر سازی که گرد بوده و روی آن یک پوست کشیده شده باشد دف نام دارد در حالی که اینطور نیست.

 ساز دف بنا به اشارات مختلفی که در اشعار کلاسیک ادبیات ایران از آن یاد شده، یکی از سازهای اصیل ایرانی بوده که هنگام حمله اعراب به ایران مانند برخی سازهای دیگر مهجور واقع شده بود اما بسیار خوشحالم این ساز چندی قبل توسط بنده به موسیقی ایران برگشت و نه تنها جای هیچ سازی را تنگ نکرد بلکه به کمک سازهای کوبه‌ای دیگر آمد و راه را برای معرفی‌شان هموار کرد.

او ادامه داد: دف ساز شایسته‌ای در آنسامبل ایرانی است و من همیشه گفته‌ام باید به این ساز بیشتر از اینها توجه کرد. به هر حال امروز بسیار خوشحالم این ساز به قدری فراگیر شده که چندین هزار نفر به آن توجه می‌کنند و نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز روی آن پژوهش و تمرکز بیشتری انجام می‌دهند من بر این باورم این ساز فاصله چندانی با جهانی شدن ندارد و تعجب نکنید که روزی صدای این ساز را در ارکستر سمفونیک اروپایی بشنوید. من به خاطر دارم زمانی که همراه با استاد شهرام ناظری در کشور فرانسه به معرفی ساز دف می‌پرداختم هنرمندان و مخاطبان آنجا با چه شور و اشتیاقی از صدای آن استقبال کردند. ساز دف یک ساز بسیار زیباست که باید بیشتر و بهتر از اینها به آن توجه کرد. حال من بسیار خوشحالم که به همت حوزه هنری استان کردستان یک فستیوال ویژه پیرامون ساز دف برگزار می‌شود و دربرگیرنده نکاتی است که می‌تواند باعث توجه بیشتر مخاطبان به دف نوازی شود.

 

ارسال نظر