موراندی؛ قربانی کاهش سرمایه‌گذاری

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۳۴:۰۵
کد خبر: ۱۲۷۹۵۷
موراندی؛ قربانی کاهش سرمایه‌گذاری

گروه گوناگون| ساعت 11: 30 صبح روز سه‌شنبه هفته گذشته، پل بزرگ موراندی واقع در شهر جنوای ایتالیا بطور ناگهان فرو ریخت. پس از این حادثه، مقامات ایتالیا شمار تلفات ریزش پل در این کشور را ۳۹ نفر اعلام کردند.

آنطور که گفته شده، پس از ریزش پل موراندی، لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا، شرکت سازنده این پل را مسوول سانحه معرفی کرد.به گفته او، از آنجا که عملیات نگهداری و بازسازی به درستی انجام نشده، این پل فرو ریخته است. همچنین، فرانچسکو کوتزی، دادستان شهر جنوا نیز این رخداد را حاصل «خطای انسانی» خوانده است. اما شرکت «اتوستراد پر لیتالیا» اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید، عملیات بازرسی پل را طبق مقررات هر سه‌ ماه یک بار انجام می‌داده است. ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا نیز، سیاست‌های صرفه‌جویانه اتحادیه اروپا و کاهش بودجه اختصاصی به زیرساخت‌های فرسوده ایتالیا را دلیل اصلی این حادثه دانست؛ چرا که این پل بزرگراهی بخشی از شبکه حمل‌ونقل اروپایی به‌شمار می‌رود. این در حالی است که کمیسیون اتحادیه اروپا این اتهام را رد و اعلام کرد که هر کدام از کشورهای عضو، خود مسوولیت اولویت‌بندی بودجه‌ها هستند. بر این اساس، تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی OECD، به بررسی بودجه کشورهای اتحادیه اروپا در گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل پرداخته است. از طرفی گفته می‌شود که افزایش حجم ترافیک در بزرگراه شهر جنوا، باعث تسریع در تخریب پل موراندی شده است. با این‌حال، طبق گزارش‌های منتشر شده، هدر دادن سرمایه‌گذاری‌ در شبکه راه‌های ایتالیا، غیرقابل انکار است. در تازه‌ترین بررسی بی‌بی‌سی، سرمایه‌های اختصاص یافته به زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل در کشورهای اروپایی را نشان می‌دهد. آنطور که گفته شده، در حالی که آلمان، فرانسه و بریتانیا در سال‌های اخیر، هزینه‌های بسیاری در بازسازی زیرساخت شبکه راه‌های خود داشته‌اند، ایتالیا در این مورد، کاهش هزینه نیز داشته است. آنطور که گفته شده، در سال 2007، حدود 13.66 میلیارد یورو در بخش توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در ایتالیا سرمایه‌گذاری شده بود که در سال 2008، این رقم تقریبا به 12 میلیارد یورو کاهش یافت.

 این در حالی است که نرخ سرمایه‌گذاری‌ زیرساخت‌های حمل‌ونقل در آلمان، فرانسه، اسپانیا و بریتانیا، در سال 2007 بین 6 تا 10 میلیارد یورو بود و تا سال 2008، سیر صعودی در پیش گرفته بود. طبق آمارهای منتشر شده، در سال 2009، توسعه راهی در ایتالیا، با کاهش قابل‌توجه سرمایه‌گذاری‌ روبرو شده و بودجه اختصاص یافته به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در این کشور به کمتر از 6 میلیارد یورو رسید. هرچند در این سال‌ها، کشورهای اروپایی به بحران مالی دست به گریبان بودند، بر این اساس، در تمام کشورهای مورد بررسی، کاهش قابل‌توجهی در سال‌های 2009 تا 2011 در سرمایه‌گذاری بخش راه‌ها دیده شد. با این‌حال، به نظر می‌رسد در این سال‌ها، ایتالیا و آلمان تلاش اندکی برای رشد سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل داشتند اما پس از آن، طبق آمار منتشر شده، آلمان توانست رشد سرمایه‌گذاری راه‌های خود را ادامه دهد و ایتالیا، با کاهش سرمایه‌گذاری روبرو شد. هرچند که رشد سرمایه‌گذاری‌ها در آلمان، فرانسه و بریتانیا در سال‌های 2011 تا 2015، روند قابل‌توجهی نبود اما طبق آمار منتشر شده، در مقایسه با ایتالیا، درصد بیشتری از بودجه خود را به توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل اختصاص دادند. آنطور که گفته شده، در سال 2015، میزان سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه راهی در این کشورها بین 9 تا 12 میلیارد یورو بوده و در ایتالیا، تنها حدود 5 میلیارد یورو در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هزینه شد. گفته شده پل موراندی در سال 1967، با کارکردی حدود 100 سال، طراحی و ساخته شد. در حالی که این پل پس از 51 سال، فرو ریخت. آنطور که گفته شده، کارشناسان مدت‌ها بود که در مورد ایمنی و ثبات پل موراندی هشدار داده بودند. برخی استفاده از مصالح بی‌دوام و تشخیص اشتباه سن بتن مصرف شده در این سازه را دلیل فروریختن پل موراندی می‌دانند اما در نهایت، بسیاری از کارشناسان بر این باورند، اگر سرمایه‌های بیشتری صرف تعمیر و نگهداری از این پل شده بود، ایتالیا شاهد این حادثه نبود.

 

ارسال نظر