سونامی ترامپ در کاخ سفید

۱۳۹۷/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۷۸۵
سونامی ترامپ در کاخ سفید

الهه باقری|

 جنجال‌های کاخ سفید در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ پایان ندارد و هر روز، خبر غیرمنتظره جدیدی منتشر می‌شود. آنطور که گفته شده، در تازه‌ترین اقدام، مشاور سابق کاخ سفید، در یک برنامه تلویزیونی، فایل صوتی از لحظه اخراجش منتشر کرد. در این فایل که او به صورت مخفیانه ضبط کرده، جان کلی با لحنی تهدیدآمیز به اوماروسا می‌ گوید که او برخی قوانین کار در کاخ سفید را نقض کرده و بنابراین باید اخراج شود. طبق گزارش‌ها، انتشار این فایل در حالی صورت می‌گیرد که قرار است کتاب جنجالی نیومن تحت عنوان «روانی: حکایت یک کارمند داخلی از کاخ سفیدِ ترامپ» درباره رفتارهای نژادپرستانه و متعصبانه دونالد ترامپ منتشر شود. پیش از این نیز، کاخ سفید از آغاز فعالیت‌های دونالد ترامپ، شاهد اخراج و استعفاهای بسیاری در میان کارکنان خود بوده است. پیش از این نیز، با دلایل غیرمنطقی، دونالد ترامپ، اقدام به اخراج برخی نیروهای خود کرده بود. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، در میان 5 رییس‌جمهوری پیش از ترامپ، بیشترین میزان تغییرات در کارکنان کاخ سفید، در دوره چهل‌وپنجمین رییس‌جمهوری امریکا صورت گرفته است. طبق آمار منتشر شده، اخراج و استعفاهای صورت گرفته در کاخ سفید در زمان دونالد ترامپ، بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است. در سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ، میزان جابه‌جایی‌های کاخ سفید، تقریبا 4 برابر بیشتر از سال اول آغاز به‌کار باراک اوباما بوده است. طبق آمار منتشر شده، پس از انتخابات 2016 امریکا، حدود 34 درصد از کارکنان کاخ سفید، یا اخراج شده با به دلیل نارضایتی از عملکرد ترامپ، استعفا کردند. این در حالی است که در سال اول فعالیت باراک اوباما، تنها 9 درصد از کارکنان کاخ سفید، اخراج شده یا استعفا کردند. طبق آمار در سال دوم فعالیت دونالد ترامپ، حدود 23 درصد از کارکنان کاخ سفید، از مقام خود عزل شده و کار خود را از دست داده‌اند. در ماه‌های اخیر، بسیاری از اخراج‌ و استعفاهای کاخ سفید، مربوط به افرادی بود که با جنجال دخالت احتمالی روسیه درانتخابات 2016 امریکا درگیر بودند. هنوز سال دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به پایان نرسیده که چنین آمار اخراج و استعفاهایی از کاخ سفید منتشر شده، این در حالی است که در سال دوم فعالیت باراک اوباما، تنها حدود 15 درصد از کارکنان کاخ سفید اخراج شده یا استعفا کردند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، کارکنان کاخ سفید، در زمان  جرج بوش پدر و پسر، باثبات‌ترین روزها را می‌گذراندند. آنطور که گفته شده، بر اساس آمار منتشر شده، جرج هربرت واکر بوش، حدود 7درصد و جرج واشنگتن بوش، حدود  6درصد از کارکنان خود را در سال اول فعالیت از دست دادند. هرچند که در سال دوم ریاست‌جمهوری جرج بوش پسر، کاخ سفید حدود 27 درصد از کارکنان خود را از دست داد، اما جرج بوش پدر، همچنان تلاش داشت که کمترین جابه‌جایی را در کاخ سفید داشته باشد. بر این اساس، سال دوم ریاست‌جمهوری جرج‌ هربرت واکر بوش تنها با اخراج و استعفای حدود 18 درصد از کارکنان کاخ سفید همراه بود.

آنطور که در این گزارش‌ گفته شده، دولت بیل کلینتون در میزان تغییرات کابینه در یک‌سال اول رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. طبق آمار او در یک‌سال اول حدود 11درصد از کارکنان خود را با اخراج و استعفا از دست داد. هرچند که در زمان خروج او از کاخ سفید بسیاری از مردم اخلاق و رفتار او را زیر سوال برده بودند، با این‌حال گفته شده که او در زمان خود، بالاترین میزان رضایت مردم در میان روسای‌جمهوری بعد از جنگ جهانی دوم را به دست آورده بود. در سال دوم فعالیت او نیز، حدود 27 درصد از کارکنان کاخ سفید اخراج شده یا استعفا کردند.

همانطور که گفته شد، دونالد ترامپ رکورد قابل توجهی در از دست دادن کابینه خود ثبت کرده است. پیش از ترامپ، تنها دولت ریگان بود که بسیاری از کارکنان خود را در سال اول فعالیتش از دست داد. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها از زمان زمامداری او در کاخ سفید گفته شده، او با مهارت خاص خود قوانینی را برای جلوگیری از تورم، افزایش فرصت‌های شغلی، رشد اقتصادی و توانمندی دفاع ملی در کنگره به تصویب رساند اما در ثبات کابینه خود در یک‌سال اول با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شد. طبق آمار منتشر شده در سال اول فعالیتش در کاخ سفید 17درصد از کارکنان خود را از دست داد. در سال دوم ریاست‌جمهوری او نیز، شمار اخراج و استعفاهای کاخ سفید به 40 درصد رسید.

هرچند که دونالد ترامپ در سال دوم ریاست‌جمهوری خود حدود 23 نفر از کارکنان کاخ سفید را از دست داده اما به نظر می‌رسد تا آغاز سال سوم ریاست‌جمهوری خود رکورد ریگان را بشکند؛ چرا که ترامپ تنها ریاست‌جمهوری امریکاست که در کارنامه برکناری خود، اخراج در یک‌هفته پس از انتصاب را نیز ثبت کرده است.

 

 

ارسال نظر