چه خبر از تازه‌های تئاتر؟

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۶:۲۹
کد خبر: ۱۲۷۴۱۱
چه خبر از تازه‌های تئاتر؟

در نیمه تابستان سالن‌های تئاتری میزبان نمایش‌های تازه‌ای از امیررضا کوهستانی، میکاییل شهرستانی، علی عابدی و چند کارگردان جوان هستند. اخیرا نمایش‌های جدیدی روی صحنه تماشاخانه‌های پایتخت رفته‌اند و در چند روز آینده هم آثار تازه‌تری اجرا می‌شوند و میزبان مخاطبان خود خواهند بود.

  تیولا

علی عابدی نویسنده و کارگردان نمایش “تیوالا “ را از ۱۸ مرداد تا ۲۰ شهریور ماه روی صحنه می‌برد. او پیش از این قرار بود “تیولا “ را در تماشاخانه شهرزاد اجرا کند ولی بعد تماشاخانه تازه تاسیس مهرگان را برای اجرای این کار انتخاب کرد. عابدی در توضیح این نمایش گفته است: تیولا کلمه‌ای است عربی و یک‌ گونه از موجودات دریایی است که هیچگاه به مرگ طبیعی نمی‎میرند و درواقع تا زمانی که شکار نشوند یا به دام نیفتند به‌صورت مداوم از نابالغی به بلوغ می‌رسند و به حیات خود ادامه می‌دهند. من از این ایده استفاده کردم و تیولا را در قالب انسان‌هایی نشان دادم که در جنگ در حال مبارزه هستند. در یک جنگ هنگامی‌ که یک سرباز می‌میرد، سرباز دیگری جایگزین آن و به‌نوعی ادامه‌دهنده راه همان سرباز مرده می‌شود.

  قاتل بی‌رحم

نمایش “قاتل بی‌رحم “ به کارگردانی محمد جواد بشارت از ۲۰ مرداد ماه تا ۲۳ شهریور در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه خواهد رفت. در این نمایش پدرام عزیزی، کیمیا ناصری، مسعود سالاری، شهراد بیدآبادی، آیه قبادیان، جلیل گلشن، شهرزاد علی محمدی، ریحانه یزدانیار، زیبا بنماران بازی می‌کنند و بازیگران فرم هم امیرحسین حاجی حسینی، ملینا طاهری، کیمیا روشن، زهرا غلامی، آرین کرمی، علی یگانه هستند.

  شاهکار

این نمایش که یک برهه از زندگی سید محمد علی جمالزاده است، با تلفیقی از بازیگر و تکنیک‌های مختلف تئاتر عروسکی (تئاتر کاغذی، سایه و میکروتئاتر) اجرا خواهد شد. طرح و کارگردان این نمایش لادن نازی است که احسان بدخشان هم متن آن را به نکارش درآورده است.

  هملت

نمایشنامه معروف ویلیام شکسپیر با دراماتورژی و کارگردانی میکاییل شهرستانی از ۲۱ مرداد تا ۲۳ شهریور در خانه نمایش تازه تاسیس مهرگان اجرا خواهد شد. خانه نمایش مهرگان در خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن‌بست اول واقع شده است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: هملت بعد از آگاهی از مرگ پدرش به کاخ السینور آمده تا عزادار پدر باشد ولی می‌بیند که عمویش جانشین پدر شده‌ و جایگاه او را غصب کرده. او در یک شب با دیدن شبح پدر با حقایقی مواجه می‌شود که او را بر آن می‌دارد تا در پی جست‌وجو برآید به هر بها.

  دلاک‌ها

شهرام عبدلی که بیشتر در عرصه بازیگری شناخته شده، نمایشی طنز را در یک فرهنگسرا اجرا می‌کند. این بازیگر سینما و تلویزیون نمایش طنز “دلاک‌ها “ نوشته فرهاد نقدعلی را به روی صحنه می‌برد.در خلاصه این نمایش نوشته شده است، «غلوم سیاه دسته مطرب‌ها سال‌ها برای رسیدن به عشقش شیرین، دختر ابرام (رییس دسته) به هر کاری در این دسته تن داده است و حال در چند قدمی رسیدن به معشوق خود است. شب حنابندان غلوم، مصادف با کشته شدن دلاک مخصوص پادشاه شده و به دستور پادشاه چهل روز درِ گرمابه‌های شهر بسته است.

  بی‌تابستان

نمایش “بی تابستان “ به نویسندگی و کارگردانی امیر رضا کوهستانی از ۱۴ مرداد ماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و اجرای آن تا ۲۷ مرداد ماه ادامه دارد. لیلی رشیدی، سعید چنگیزیان، مونا احمدی بازیگران این نمایش هستند.این نمایش تاکنون در بخش اصلی هفتاد و دومین دوره فستیوال آوینیون، فرانسه، فستیوال دلاکولین تورینو، ایتالیا و فستیوال هنر بروکسل، بلژیک اجرا شده است.

  پاراسمپاتیک

از ۲۰ مرداد ماه در تالار شمس که در یکی دو سال گذشته کمتر نمایشی در آن اجرا شده بود، “پاراسمپاتیک “ به نویسندگی و کارگردانی مسعود بهارلو به صحنه می‌رود. این نمایش با بازی ساناز الوند، مهربانو باطبی، شریف بهرامیان، پریا حیدری، توحید خجسته، مهسا خلج، علی سرمدی، حامد سیامکی، آزیتا شیبانی، امیرمهدی عباسی، آیسان قبادی، شیما قدیری و پانته‌آ قیاسی تا سوم شهریورماه در تالار شمس (اقدسیه) اجرا خواهد شد. «پاراسمپاتیک» تلفیق تئاتر، سینما، جلوه‌های ویژه و گرافیک است.

  موسوبی

نمایش “موسوبی “ به نویسندگی و کارگردانی سعید هاشم‌زاده از ۱۸ مرداد به مدت ۲۰ شب در سالن شماره دو عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.

 

ارسال نظر