«اف‌بی‌آی» محبوب دموکرات‌ها

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ - ۰۰:۵۹:۲۸
کد خبر: ۱۲۷۱۶۵
«اف‌بی‌آی» محبوب دموکرات‌ها

گروه گوناگون|

افراد زیادی، اف‌‌بی‌آی را بزرگ‌ترین نهاد اجرایی قانون در جهان می‌شناسند؛ هرچند که در 100 سال اخیر، رسوایی‌های بسیاری به این سازمان نسبت داده شده بود که برخی با موفقیت به پایان رسید و در بعضی از آنها، پلیس فدرال امریکا ‌محکوم شد. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، اف‌بی‌آی، در سال‌های اخیر، تنش‌های بسیاری در رابطه با موضوع تروریسم داشت، چرا که ماموریت اصلی اف بی آی متوقف کردن تروریسم ، خرابکاری ، جرم‌های برنامه‌ریزی شده و جرم‌های اینترنتی  است. همانطور که گفته شد، در سال‌های گذشته این نهاد دولتی در موارد بسیاری متهم بوده و رسوایی‌هایی به آن نسبت داده شد، با این‌حال، درگیری‌ و جهت‌گیری‌های حزبی تاثیر قابل‌توجهی بر میزان محبوبیت و فعالیت اف‌بی‌آی است.

تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از سوی مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که از سال 2017 تا کنون، اف‌بی‌آی توانسته در کنار احزاب مختلف و مورد تایید آنها قرار بگیرد. آنطور که این نظرسنجی نشان می‌دهد، در سال‌های گذشته، حامیان احزاب مختلف، اعتماد چندانی به فعالیت پلیس فدرال امریکا  نداشتند.

گزارش‌های دو سال اخیر فعالیت‌های اف‌بی‌آی نشان می‌دهد که این سازمان، راه را برای هر فعالیت غیرقانونی رییس‌جمهوری امریکا و جمهوری‌خواهان بسته است، چرا که طبق نتایج نظرسنجی موسسه پیو، در دو سال گذشته، اعتماد به فعالیت‌های پلیس‌ فدرال در میان حامیان جمهوری‌خواه، به‌ شدت کاهش یافته است. آنطور که آمار نشان می‌دهد، تنها کمتر از نیمی از جمهوری‌خواهان امریکا، فعالیت اف‌بی‌آی را مطلوب ارزیابی می‌کنند. آنطور که در سایر گزارش‌ها گفته شده، جمهوری‌خواهان از تحقیقات مولر درباره پرونده راشاگیت، بسیاری شاکی بوده و بر این باورند که اف‌بی‌آی باید هرچه سریع‌تر تحقیقات خود را تمام کند. همچنین پلیس فدرال امریکا، در ماه‌های اخیر، اتهام‌های بیشتری به دونالد ترامپ وارد کرده و مشغول بررسی آنهاست. بر این اساس، در سال 2018، حدود 77 درصد از دموکرات‌ها، اعتماد بسیاری به پلیس فدرال داشته و بر این باورند که این سازمان، وظیفه خود را به‌درستی انجام می‌دهد و در مقابل، جمهوری‌خواهان به این نهاد، بدبین شده اند؛ این در حالی است که ترامپ، با تغییرات گسترده در مدیریت و ساختار اف‌بی‌آی، تلاش می‌کند فعالیت‌های این سازمان را زیر نفوذ خود و جمهوری‌خواهان بگیرد.

همانطور که گفته شد، در سال 2018، حدود 49 درصد از جمهوری‌خواهان به پلیس فدرال اعتماد داشته و فعالیت آن را مطلوب ارزیابی می‌کنند. این میزان رضایت در سال 2017، حدود 76 درصد اعلام شده اما در آن سال، حدود 65 درصد از جمهوری‌خواهان فعالیت اف‌بی‌آی را تایید می‌کردند.

طبق نظرسنجی صورت‌گرفته، در سال 2010، موضع‌گیری احزاب در مقابل اف‌بی‌آی بسیار متفاوت بود. در آن سال، شمار جمهوری‌خواهانی که به اف‌بی‌آی اعتماد داشتند، بیشتر از دموکرات‌ها بود. آنطور که در نتایج به دست آمده، در سال 2010، حدود 68 درصد از دموکرات‌ها، فعالیت پلیس فدرال امریکا را تایید می‌کردند. این میزان رضایت از اف‌بی‌آی در میان جمهوری‌خواهان در همان سال حدود 71 درصد اعلام شده است.

از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های اف‌بی‌آی در سال 2010، می‌توان به کشف اسناد محرمانه‌ای مربوط به فعالیت هسته‌ای روس‌ها در امریکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما اشاره کرد.

به طور کلی، تلاش‌های گسترده تیم تحقیقاتی مولر، با تمام کارشکنی‌هایی که بر سر راه او قرار داشته، نگاه دموکرات‌ها را به اف‌بی‌آی تغییر داده است. به نظر می‌رسد افشاگری‌های اف‌بی‌آی در مورد ترامپ، تایید دموکرات‌های امریکا را به‌دنبال داشته است. هرچند که این تحقیقات، تنش‌های بسیاری برای پلیس فدرال امریکا به دنبال داشت. آنطور که گفته شده، یادداشت‌های جمهوری‌خواهان کنگره درباره تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد اتهام خالت روسیه در انتخابات 2016 امریکا، منتشر شده و در این یادداشت‌ها، جمهوری‌خواهان پلیس فدرال را به سوءاستفاده از قدرت و سیاسی‌کاری علیه ترامپ متهم کرده‌اند. در مقابل، آنطور که گفته شده، مجلس نمایندگان امریکا یادداشت نمایندگان دموکرات در رد اتهام مربوط به سیاسی کاری اف‌بی‌آی علیه ستاد انتخابات ترامپ را منتشر کرد.

 

 

ارسال نظر