«پسر کوچک» کوچک‌تر از بمب‌های اتمی 2018

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۳۹:۱۵
کد خبر: ۱۲۷۰۸۱
«پسر کوچک» کوچک‌تر از بمب‌های اتمی 2018

الهه   باقری|   73 سال پیش، در چنین روزی، تنها موارد استفاده جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان ثبت شد؛ اتفاقی که حتی برای لحظه‌ای در تصور ژاپنی‌ها نمی‌گنجید. آنطور که گفته شده، ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه روز ۶ اوت ۱۹۴۵ هیروشیما و پس از آن ناکازاکی، بر اثر بمب‌های هسته‌ای امریکا تخریب شدند. طبق گزارش‌هایی که حکایت از آن روزها دارد، دو سوم از ساختمان‌های هیروشیما از جمله کارخانه‌های فولادسازی و صنعتی چون میتسوبیشی در اثر این بمباران نابود شدند. سه روز پس از بمباران هیروشیما، شوروی به امریکا اعلان جنگ داد و امریکا با هدف خاتمه دادن به این درگیری بدون دخالت شوروی، تصمیم گرفت ژاپن را به تسلیم وادارد. سلاح هسته‌ای ساده‌ترین راه فشار بر ژاپن بود و نیروهای مسلح امریکا، برای استفاده مجدد از بمب هسته‌ای، نیاز به مجوز جدید دولت نداشتند. بر این اساس، با تغییراتی در انتخاب شهرهای ژاپن، ناکازاکی نیز، قربانی حمله هسته‌ای در جهان شد.

همانطور که گفته شد، بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی، تنها موارد استفاده از سلاح هسته‌ای در جهان هستند. پس از آن، تلاش‌های بسیاری برای منع استفاده از سلا‌ح‌های هسته‌ای از سوی سایر کشورها مطرح شد. با این‌حال، امریکا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اتمی به‌شمار رفته و با توجه به فشارهایی که بر سایر کشورها جهت حذف تسلیحات هسته‌ای وارد می‌کند، بزرگ‌ترین بمب‌های هسته‌ای را در اختیار دارد.

آنطور که در تازه‌ترین گزارش‌ها به دست آمده، بمبی که توانست در سال 1945 هیروشیما را با خاک یکسان کند و تشعشعات آن تا سال‌ها قربانی‌های فراوانی بر جا بگذارد، تقریبا حدود 15کیلو تن وزن داشت. آنطور که گفته شده، این بمب به نام «پسرکوچک» توسط یک هواپیمای بمب‌افکن بر هیروشیما انداخته شد. برای تاثیر تخریبی بیشتر، بمب به نحوی تنظیم شده بود که ۵۷۶ متر بالای سطح زمین منفجر شود. همانطور که گفته شد، در روز پنج‌شنبه ۹ اوت ۱۹۴۵ میلادی، بمب دیگری به نام «مرد چاق» بر شهر ناکازاکی انداخته شد. هرچند که بمب ناکازاکی، حدود 7 کیلوتن سنگین‌تر از بمب‌ هیروشیما بود، اما آنطور که گفته شده، آسیب‌های وارده به هیروشیما به مراتب بیشتر از ناکازاکی بود؛ چرا که هیروشیما شهری صاف بوده و تشعشعات هسته‌ای تمام شهر را فرا گرفت ولی ناکازاکی حالتی داشت که شهر در میان 2 دره تقسیم شده بود و نصف شهر در یک دره و نصف دیگر در دره مجاور قرار داشت و با رهاسازی بمب هسته‌ای در یکی از دره‌ها بخش دیگر شهر که در دره دیگر قرار داشت به مراتب آسیب کمتری دید.  با این‌حال، «پسر کوچک» و «مرد چاق» که در عرض چند ساعت دو شهر ژاپن را با خاک یکسان کرده و تلفات بسیاری بر جای گذاشتند، بسیار کوچک‌تر از بمب‌هایی است که هم‌اکنون روسیه و امریکا به عنوان دو قدرت بزرگ هسته‌ای در اختیار دارند. امریکا با در اختیار داشتن دومین زرادخانه‌ هسته‌ای عظیم جهان و بیش از چهار هزار سلاح هسته‌ای است که هر یک از این تسلیحات به تنهایی برای با خاک یکسان کردن یک شهر کافی است.آنطور که آمار نشان می‌دهد، امریکا در سال 2018، از یک موشک بالستیک قاره‌پیمای اتمی، سری تریدنت رونمایی کرد. طبق آمار، تریدنت 455 کیلو تنی، تقریبا 30 برابر بزرگ‌تر از «پسر کوچک»ی است که هیروشیما را نابود کرد. همچنین گفته شده که روسیه نیز، موشک هسته‌ای جدیدی دارد که می‌تواند مساحتی برابر با تگزاس یا فرانسه را نابود کند. طبق گزارش‌ها، مسکو در سال ۲۰۰۹ موشک اس‌اس ‌را جایگزین موشک قدیمی دوران جنگ کرده در آغاز سال جاری میلادی، از این موشک رونمایی شد. بر اساس آمار منتشر شده، این موشک غول‌آسا، تقریبا دو برابر «تریدنت» امریکایی بوده و بیش از 50 برابر، بزرگ‌تر از موشک هسته‌ای مرگباری است که در خاک هیروشیما فرود آمد.

فاجعه انسانى هیروشیما امروز در کنار «هلوکاست» یکی از دو یادواره فاجعه‌بار جنگ جهانى دوم است. درباره این فاجعه تاکنون کتاب‌های بی‌شمارى نوشته شده و فیلم‌های متعددی ساخته‌اند. همچنین، در بسیارى از شهرهاى جهان به منظور انعکاس ابعاد مخرب آن بناهاى یاد بود ساخته شده است. این موضوع، نشان‌دهنده بزرگی فاجعه‌ای است که با بمب‌ 15 کیلوتنی امریکا در شهر هیروشیما به‌وقوع پیوست؛ بمب‌های 500 کیلوتنی، ممکن است چه با جهان کند.

 

ارسال نظر