«مستوفی‌الممالک» را زنده می‌کنند

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۵۱:۲۰
کد خبر: ۱۲۶۹۱۲
«مستوفی‌الممالک» را زنده می‌کنند

صبح‌های جمعه بیشتر می‌توانید امیدوار باشید که هر عابری که در خیابان «گلوبندک» رفت‌وآمد دارد، بومی منطقه باشد و بداند آدرسِ خانه «مستوفی‌الممالک» در کوچه پس کوچه‌های «چاله‌حصار» و بازار تهران کجاست؛ مگر اینکه از روی بدشانسی ناآشنایی بخواهد حدسیات خودش را به شما قالب کند.

خیابان ۱۵ خرداد - گلوبندک-، کوچه بادامچی، بعد از چاله حصار کوچه «مستوفی»، تنها عمارت باقی‌مانده با سقف شیروانی و دیوارهای سفید و سرستون‌هایی که امروز این خانه را نام «مستوفی‌الممالک» زنده نگاه‌داشته‌اند آدرسی سرراست برای رسیدن به این بنای تاریخی است، عمارتی که امروز آنقدر سرپا هست که بتوان تفاوتی بین وضعیت هفت سال پیش آن یا زمانی که لوکیشن فیلم و سریال‌های مختلف بود و هیچ امیدی به زنده بودنش نداشتند، به چشم دید.

شاید نتوان وضعیت این روزهای این خانه را به قولِ وزیر ارتباطات برای سامان یافتن عمارت «مستوفی‌الممالک» و دادن کاربری مناسبی به آن مربوط دانست، اما دست‌کم در طول چند سال گذشته که داربست‌های مرمت بر تن نحیف این خانه قامت بسته بودند و با وجود الحاقاتی که گفته می‌شود در طول سال‌ها به بنا اضافه شده، اما خانه مستوفی الممالک با حدود بیش از ۱۰۰ سال قدمت، وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته و بی‌توجهی‌هایش دارد. به گزارش ایسنا، حدود یک ماه قبل، با درخواستِ یک خبرنگار حوزه میراث فرهنگی از وزیر ارتباطات برای رسیدگی به خانه تاریخی مستوفی‌الممالک در قلب تهران، وزیر ارتباطات محمدجواد آذری جهرمی در صفحه شخصی اینستاگرام خود کمتر از ۲۴ ساعت قبل اعلام کرد؛ «طرح احیای خانه تاریخی مستوفی‌الممالک کلید خورد و قرار است به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود. » با این مطلبِ وزیر جوان ارتباطات نخستین قدم‌ها برای عملی شدن قولِ آقای وزیر برداشته شد و در نخستین اقدام این عمارتِ تاریخی که سر در ورودی آن ۱۳۱۱ قمری با رنگ طلایی حک شده برای احیاء از بخش پست، به مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه واگذار شد.

با این اعلام؛ روابط عمومی وزارت ارتباطات، نشستی را با هدف هم‌اندیشی برای رسیدن به یک کاربری مناسب برای این خانه تاریخی کمتر از ۲۰ روز پیش با حضور شخص وزیرارتباطات و پیشکسوتان و پژوهشگران تاریخ تهران قدیم برگزار کرد تا در مورد کاربری این بنای تاریخی مشورت کنند و حتی در همان جلسه قولِ حضورِ تیم تهرانگردی مسجد جامعی در این خانه تاریخی داده شد و بالاخره این قول عملی شد. با بازدیدِ 12 مرداد ماه تیم تهران‌گردی مسجد جامعی امیدها برای سروسامان گرفتن این خانه تاریخی با اتکای قول وزیر بیشتر شده است. هر چند در طول سال‌های گذشته مرمت‌هایی روی این بنای تاریخ انجام شده، امابه نظر می‌رسد چندان هم اصولی و کارشناسی شده نبوده‌اند و شاید به همین دلیل است که وزارت ارتباطات تیمِ مطالعاتی برای بررسی کامل خانه و سپس تهیه طرح مرمت این بنا را در دستور کار خود دارد.

جمال هادیان، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز در این بازدید از آغاز کارِ تیم کارشناسی برای انجام مطالعات در راستای مرمتِ تکمیلی و کارشناسی خبر می‌دهد و می‌گوید: برای کاربری این بنای تاریخی به ایجادِ استارتاپ‌ها و شغل‌های اینترنتی در این بنای تاریخی فکر کرده‌اند. اما در این بازدید مانند جلسه هم‌اندیشی برگزار شده برای این بنای تاریخی، جای مسوولان میراث فرهنگی استان تهران خالی بود.

 

 

ارسال نظر