رسانه‌هایی با اخبار انتخابی

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۵۰:۳۷
کد خبر: ۱۲۶۹۱۱
رسانه‌هایی با اخبار انتخابی

الهه باقری|

رسانه‌ها، تاثیر قابل‌توجهی در ترویج امور فرهنگی داشته و نقش تربیتی بسزایی در جامعه ایفا می‌کنند. این در حالی است که گاهی، رسانه‌ها می‌توانند به دشمن مهمی برای گروه‌، فرهنگ یا رویداد خاصی تبدیل شوند. در سال‌های گذشته، موارد بسیاری مشاهده شده بود که دولت‌ها، با نفوذ خود در رسانه‌ها، جریان‌های سیاسی را هدایت کرده و گاهی، تغییرات قابل‌توجهی در افکار عمومی و اجتماعی ایجاد کردند. مهم‌ترین نقش رسانه‌ها را می‌توان در دوران قبل از انتخابات امریکا تا افشاگری‌هایی علیه دونالد ترامپ، مشاهده کرد. همچنین، در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از حملات 11 سپتامبر 2001، اخبار بسیار ضد و نقیضی با محوریت تروریسم منتشر شده است. برخی از نشریات و گاهی برنامه‌های تلویزیونی، تلاش بسیاری داشتند تا افکار عمومی را در مورد مذاهب تغییر داده و افراد را نسبت به ادیان بدبین کنند. مهم‌ترین تلاش آنها نیز، در راستای تخریب دین اسلام بود؛ به حدی که توجه به مفهوم مهمی به‌نام اسلام‌هراسی شدت گرفت و افراد بسیاری به تحلیل این موضوع پرداختند.

آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، ماه جولای 2018، برای جایگاه مسلمانان امریکا ناخوشایند بود؛ چرا که بررسی‌ها نشان داد بسیاری از امریکایی‌ها، مسلمانان ساکن این کشور را غریبه می‌دانند و تقریبا حدود 20 درصد از آنها، خواهان سلب حق شهروندی مسلمانان برای رای دادن هستند. همچنین، تصمیم دونالد ترامپ، مبنی بر ممنوعیت ورود مهاجران از 5 کشور مسلمان، باعث شد که موج شدیدی از اسلام‌هراسی راه بیفتد و بسیاری امریکایی‌ها، مسلمانان را تهدیدی برای کشورشان بدانند. هرچند که طبق آمار منتشر شده، پیش از تصمیم دونالد ترامپ نیز، رسانه‌ها نگاه دقیقی به مسلمانان نداشتند. آنطور که در بررسی‌های محققان دانشگاه آلاباما گفته شده، در سال‌های 2006 تا 2015، اخبار رسانه‌های امریکایی، به میزان قابل‌توجهی به رواج بدبینی علیه مسلمانان پرداخته است. طبق آمار، در این بازه زمانی، رسانه‌ها در هر حمله تروریستی، به دنبال ردپایی از مسلمانان بوده و پیش‌بینی می‌کردند که ممکن است گروه‌های اسلامی دست به این حملات زده باشند. گذشته از این تلاش‌ها، در بسیاری موارد که مسلمانان از این اتهام‌ها تبرئه می‌شدند، رسانه‌ها تلاشی برای رفع شبهه و پوشش خبری به نفع مسلمانان نداشتند. آنطور که گفته شده، در میان سال‌های 2006 تا 2015، حدود 105 مورد خبرهایی منتشر می‌شد که اتهاماتی مربوط به مسلمانان را مطرح می‌کرد و خبرهای مربوط به غیرمسلمانان – حتی اگر حملات تروریستی آنها ثابت می‌شد- تنها در 15 مورد منتشر شده است. این در حالی است که طبق آمار منتشر شده از سوی دانشگاه آلاباما، در بین سال‌های 2008 تا 2016، از مجموع حوادث تروریستی مرگبار، تنها در 60 مورد ردپای اسلام‌گرایان افراطی دیده شده بود که در مقابل حملات خشونت‌باری که از سوی راست‌گرایان افراطی صورت گرفته بود، بسیار ناچیز است. طبق آمار منتشر شده، در سال‌هایی که رسانه‌ها تنها به پوشش اتهام‌ها علیه مسلمانان می‌پرداختند، شمار خشونت‌های راست‌گرایان افراطی، حدود 2 برابر بیشتر از مسلمانان بود؛ 115 مورد در 8 سال.

همانطور که گفته شد، اسلام ستیزی در امریکا، رواج شدیدی داشته و روز‌به‌روز نیز بیشتر می‌شود. آنطور که گفته شده، در سال‌های گذشته، گاردین، با استناد به گزارش شورای روابط اسلام و امریکا و دانشگاه برکلی کالیفرنیا اعلام کرد که حدود ۷۴ گروه با هزینه کردن بیش از 200 میلیون دلار به «اسلام هراسی» و «ایجاد نفرت از مسلمانان» در امریکا کمک کرده‌اند.

 

ارسال نظر