زیمبابوه بدون موگابه

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۰۰:۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۲۶۶۷۴
زیمبابوه بدون موگابه

 وال‌استریت ژورنال:

گزارش صفحه اول این روزنامه، از انتخابات روز دوشنبه زیمبابوه بود. طبق این گزارش، پنج میلیون رای‌دهنده واجد شرایط در زیمبابوه به پای صندوق‌های رای می‌روند تا از میان ۲۳ نامزد فردی را به عنوان رییس‌جمهوری آتی خود انتخاب کنند؛ با این حال نهایتا گزینه‌های اصلی به دو مورد می‌رسد. غایب انتخابات رابرت موگابه سالخورده است که نهایتا پس از حدود چهار دهه با اجبار ارتش و حزب خودش نوامبر گذشته از قدرت کنار رفت. چنانچه هیچ‌کدام از نامزدها نتوانند بیش از نیمی از آراء را به دست آورند، دور دوم انتخابات در هشتم سپتامبر برگزار می‌شود. در همین حال موگابه، رهبر سابق زیمبابوه پس از ماه‌ها سکوت یک‌شنبه به خبرنگاران گفت که در انتخابات تاریخی دوشنبه به کسانی که «غیرقانونی» به قدرت رسیده‌اند رای نخواهد داد. طبق گزارش‌ها، منظور او حزب زانو-پی‌اف بوده و این احتمال وجود دارد که او به نامزد اپوزیسیون رای بدهد.

 نیویورک تایمز (چاپ امریکا):

این روزنامه در صفحه اول خود، با انتشار عکسی از تخریب ناشی از آتش‌سوزی در کالیفرنیا، به گزارشی از گسترش این حادثه مرگبار پرداخت. طبق این گزارش، با وجود تلاش هزاران نیروی آتش‌نشان، فاجعه بارترین آتش‌سوزی جنگلی در کالیفرنیا رو به گسترش است. به گزارش نیویورک تایمز، وزش باد شدید و خشکی هوا موجب شد شعله‌های آتش به سرعت گسترش پیدا کند. این یکی از هشت آتش سوزی است که در حال حاضر در ایالت کالیفرنیا گزارش شده است. آتش‌سوزی جنگلی در شمال کالیفرنیا تاکنون به کشته شدن شش تن از جمله دو کودک منجر شده است. همچنین روز پنج‌شنبه دو آتش‌نشان جان خود را از دست دادند و روز گذشته نیز سومین مامور آتش‌نشان جان باخت.

 نیویورک تایمز (چاپ اروپا):

این روزنامه، در صفحه اول خود، از آغاز عقب‌نشینی نظامی از برخی مناطق افغانستان در پی طرح جدید امنیتی امریکا نوشت. طبق این گزارش، در حالی که دولت ترامپ با ارائه طرح جدید امنیتی خواستار عقب‌نشینی نیروهای افغان از مناطق دور افتاده شده بود، وزارت دفاع افغانستان آغاز روند اجرایی این طرح را تایید کرده است. روند عقب‌نشینی نیروهای امنیتی افغان از مناطق دور افتاده به صورت همزمان در ولایت‌های پکتیا، غور و فراه آغاز شده است. آن‌طور که در این روزنامه گفته شده، دولت دونالد ترامپ در رویکردی که پیش‌تر سابقه اجرای آن در دولت‌های باراک اوباما و جورج دبلیو بوش مشاهده شده بود، از نظامیان افغان مورد حمایت امریکا در افغانستان خواسته از مناطق کم جمعیت‌تر این کشور عقب‌نشینی کنند که این باعث کنترل مجدد طالبان بر مناطق وسیعی از افغانستان می‌شود.

 

ارسال نظر