زبان‌های دورافتاده در جهان آنلاین

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۴:۴۸
کد خبر: ۱۲۶۶۶۶
زبان‌های دورافتاده در جهان آنلاین

الهه باقری| این روزها، ارتباطات در جهان بدون تکنولوژی و فناوری غیرقابل تصور است. بسیاری از شرکت‌های مطرح دنیای فناوری، به‌دنبال ایجاد بسترهای مناسب برای اتصال جهانی توسط اینترنت هستند. این تلاش‌ها در حالی است که هرچند بسترهای فنی در گسترش تکنولوژی روز‌به‌روز در حال پیشرفت است، اما موانع زبانی، به بزرگ‌ترین چالش پیش روی اتصال جهانی تبدیل شده است. این موضوع نه‌تنها معضلی در اتصال‌های گسترده جهانی به اینترنت است، حتی اگر فردی بخواهد از یک تلفن همراه هوشمند استفاده کند، ممکن است با زبانی روبرو شود که درکی از آن ندارد.

آن‌طور که در تازه‌ترین گزارش‌ها گفته شده، در حال حاضر بزرگ‌ترین جمعیت زبانی جهان را چینی‌ها تشکیل می‌دهند. طبق آمار منتشر شده، در حال حاضر، زبان مادری حدود 1.28 میلیارد نفر در سراسر جهان، چینی است؛ معادل 16 درصد از جمعیت جهان. این در حالی است که پرطرفدارترین زبان جهان، تنها حدود 1.8 درصد از وب‌سایت‌ها را تشکیل می‌دهد. بر این اساس، چین کمترین سهم را در جهان فناوری دارد. به گفته بسیاری از زبا‌ن‌شناسان، زبان چینی یکی از سخت‌‌ترین زبان‌های دنیا شناخته شده و دشواری‌های بسیاری برای یادگیری آن وجود دارد. در مقابل، همان‌طور که گفته شد، بیشترین سهم در زبان دنیای تکنولوژی، انگلیسی است؛ زبانی که تنها حدود 400میلیون در جهان به آن تسلط دارند و تقریبا، حدود 53 درصد از سایت‌ها را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش منتشر شده، چین، پرطرفدارترین زبان جهان به‌شمار رفته و با اختلاف بسیار در صدر فهرست قرار دارد. اسپانیایی‌ها نیز، پس از چینی‌زبان‌ها، به‌عنوان مهجورترین اقوام در دنیای فناوری شناخته می‌شوند. آن‌طور که گفته شده، در حال حاضر، حدود 437 میلیون نفر در جهان به زبان اسپانیایی‌ صحبت می‌کنند که تنها حدود 5 درصد از سایت‌ها به این زبان اختصاص دارد.

نکته قابل‌توجه در این گزارش، زبان عربی و هندی است که چهارمین و پنجمین جمعیت زبانی جهان را تشکیل می‌دهند. آن‌طور که گفته شده، حدود

260 تا 300 میلیون نفر در سراسر جهان، به زبان عربی و هندی صحبت می‌کنند، این در حالی است که هیچ سهمی در دنیای فناوری ندارند. شکاف بسیاری نیز بین دنیای واقعی و آنلاین بنگالی زبان‌ها و افرادی که به زبان لندایی صحبت می‌کنند، وجود دارد. آن‌طور که گفته شده، این زبان‌های هندوایرانی، به‌ترتیب حدود 242 میلیون و 119 میلیون طرفدار، در سراسر جهان دارند، در حالی که هیچ سهمی در دنیای دیجیتال به آنها اختصاص نیافته است.

آن‌طور که در این گزارش گفته شده، حدود 219میلیون نفر در سراسر جهان به زبان پرتغالی صحبت می‌کنند. همچنین گفته شده که پرتغالی یکی از زبان‌های رسمی اتحادیه اروپا، سازمان کشورهای امریکایی، اتحادیه آفریقا و انجمن کشورهای پرتغالی زبان است. با این‌حال، در دنیای آنلاین، سهم این زبان پرکاربرد حدود 2.8 درصد است. این سهم، برای زبان روسی حدود 6.1 درصد و برای زبان ژاپنی، 3.8درصد اعلام شده است؛ زبان‌هایی که حدود 120 تا 154میلیون نفر در سراسر جهان به آنها تسلط دارند.

طبق این گزارش، آلمانی، دومین زبان رایج اینترنت به‌شمار می‌رود. آن‌طور که گفته شده، پس از انگلیسی، زبان آلمانی با سهمی حدود 6.3 درصد، دومین زبان آنلاین معرفی شده است. این در حالی است که آلمانی در میان 10 زبان گفتاری جهان، دیده نمی‌شود. ایتالیایی‌ها نیز، با وجود آنکه جمعیت زبانی قابل‌توجهی ندارند، سهم 2.5 درصدی در دنیای آنلاین را به خود اختصاص داده‌اند.

با توجه به این گزارش و با یک نگاه ساده در سایت‌ها و منوی تلفن‌های همراه هوشمند، مشخص می‌شود که زبان غالب در دنیای فناوری، انگلیسی است. بر این اساس، برای افرادی که آشنایی با این زبان ندارند، شکاف قابل‌توجهی بین زبان‌های آنلاین و دنیای واقعی ایجاد می‌شود. به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، اگر زبان‌ فناوری تنها به چند مورد محدود شود، احتمال فراموشی بسیاری از زبان‌های دنیا در سال‌های آینده وجود خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر