آتش جنگ تجاری در زمین‌های کشاورزی امریکا

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۳۰
آتش جنگ تجاری در زمین‌های کشاورزی امریکا

گروه گوناگون| هنوز زمان زیادی از آغاز جنگ تجاری ترامپ و چین، کانادا و سایر شرکای تجاری نگذشته که آتش این تصمیم شتابزده، به امریکا رسیده است. آنطور که تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد کشاورزان امریکایی در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین گروه‌های خسارت دیده از جنگ تجاری ترامپ هستند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، کشاورزان بخش مهمی از پایگاه سیاسی روستایی هستند که ترامپ را انتخاب کردند. ترامپ پیش از این به آنها وعده داده بود که امریکا از جنگ تجاری پیروز خارج خواهد شد و آنها نیز به این وعده‌ها اعتماد کردند، اما شواهد بسیاری نشان می‌دهد که ادامه اختلافات تجاری ممکن است بر حمایت آنها تاثیر بگذارد. بر این اساس، به نظر می‌رسد از دست دادن حمایت کشاورزان برای ترامپ، نگران‌کننده بوده است؛ چرا که در روزهای گذشته، ترامپ اعلام کرد که کمک 12 میلیارد دلاری به کشاورزان خواهد داشت. این در حالی است که نمایندگان جمهوری‌خواه ایالت‌های زراعی در کنگره از این بسته کمک به کشاورزان انتقاد کردند و معتقد بودند با پایان جنگ تجاری که قیمت سویا و سایر محصولات را کاهش داده، کمک بهتری به کشاورزان می‌شد.

آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، سویا و ذرت، از مهم‌ترین محصولات صادراتی امریکا به چین بودند که پس از جنگ تجاری، با کاهش صادرات قابل‌توجهی روبرو شدند. از طرفی، علاوه بر صادرات محصولات کشاورزی، تجهیزات و وسایل جانبی دیگری در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت ادامه جنگ تجاری و اعمال تعرفه‌ها، صادرات آنها نیز با بحران روبرو می‌شود. آنطور که گفته شده، در سال 2017، بیشترین حجم صادرات امریکا به چین، در بخش کشاورزی مربوط به قطعات و تولیدات هوافضا بود. طبق آمار منتشر شده، ارزش این صادرات، حدود 16.3 میلیارد دلار بوده که به‌نظر می‌رسد با افزایش تعرفه‌ها و ادامه جنگ تجاری، این محصولات با افزایش قیمت و کاهش صادرات روبرو خواهند شد. آنطور که گفته شده، مبلغی که ترامپ برای کمک به بخش کشاورزی در نظر گرفته، حدود 4 میلیارد دلار کمتر از ارزش صادرات بخشی از محصولات کشاورزی امریکاست.

همانطور که گفته شد، دانه‌های روغنی و غلات، از مهم‌ترین محصولات صادراتی امریکا به چین هستند. طبق آمار منتشر شده در سال 2017، ارزش صادرات این محصولات از امریکا به چین، حدود 13.7 میلیارد دلار اعلام شد؛ حدود 2میلیارد دلار بیشتر از ارزش بسته کمکی ترامپ. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، صادرات سویا به چین در سال میلادی گذشته حدود یک سوم از درآمد صادراتی این دانه روغنی را تشکیل داد. وزارت کشاورزی امریکا پیش‌بینی کرده قیمت خرید سویا از کشاورزان در سال آینده ۷۵ سنت کاهش خواهد یافت.

آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، وسایل نقلیه موتوری، از مهم‌ترین تولیدات صنعتی امریکاست که سهم قابل‌توجهی در ارزش صادرات این کشور نیز دارد. آنطور که گفته شده، میزان صادرات وسایل‌ نقلیه موتوری مورد نیاز در بخش کشاورزی، از امریکا به چین، در سال 2017 حدود 10.1 میلیارد دلار اعلام شد. همچنین، در سال گذشته میلادی، حدود 1.9 میلیارد دلار در بخش صنعت نیمه‌هادی صادرات از امریکا به چین صورت گرفته بود.

در هفته‌های گذشته، پس از آغاز جنگ تجاری امریکا با چین و سایر شرکای تجاری، دولت چین اعلام کرد که قصد دارد با هدف جلوگیری از وابستگی به امریکا در حوزه انرژی و همچنین مقابله با اقدامات امریکا، تعرفه واردات نفت و گاز و فرآورده‌های آن از این کشور را افزایش دهد. این تصمیم در حالی گرفته شد که طبق آمار منتشر شده صادرات نفت و گاز امریکا به چین در سال 2017، رکورد بی‌سابقه‌یی را به ثبت رسانده بود. آنطور که گفته شده، در سال گذشته میلادی، ارزش صادرات نفت و گاز مورد نیاز در بخش کشاورزی از امریکا به چین، حدود 6.9 میلیارد دلار بود. به نظر می‌رسد با اعمال تعرفه‌های چین بر نفت و گاز وارداتی از امریکا، برنامه‌های امریکا در زمینه افزایش تولید و صادرات نفت و گاز و تبدیل شدن به قطب جدید صادرات انرژی در جهان، با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد.

 

ارسال نظر